آشنایی با شرکتهای مدیریت صادرات Export Managment Company (EMC)
- یادداشت ها
- 26 اردیبهشت, 1401
در فرآیند جهانی شدن اقتصاد، سرریز فناوری از کانال تجارت از عوامل مهم و تاثیرگذار بر رشد اقتصادی است. جذب فناوری خارجی از طریق واردات محصولات صنعتی و به کارگیری فناوری نهفته در این محصولات، موجب افزایش کیفیت و کمیت کالاهای تولیدی با صرف هزینه های کمتر، بهبود فناوری و روی آوردن به تولید کالاهای با ارزش افزوده بالاتر شده و در نتیجه به تخصیص بهتر منابع وکارایی و رشد بخشهای مختلف اقتصادی و توسعه صادرات منجر می گردد. واردات به شرکتها اجازه میدهد تا ورودیهایی را شناسایی کنند که با نیازهایشان مطابقت دارد و از منابع مختلف در دسترس خود برای تولید محصولات جدید/بهبود یافته استفاده نمایند.
ادامه مطلباکنون در برهه ای از زمان قرار داریم که کریدورهای توسعه ای در حال گسترش است و هم اکنون آثار آن نیز در سطح منطقه ای و جهانی قابل مشاهده است. موضوع کریدورها از گذشته حائز اهمیت و مورد توجه بوده است.
ادامه مطلبایران به عنوان یک قدرت بالقوه اقتصادی در نقطه اتصال دو قاره آسیا و اروپا و در نزدیکی قاره آفریقا قرار گرفته است. این کشور در مسیر اصلی کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب نیز واقع است و بهترین راه اتصال جنوب غربی آسیا، شبه قاره و حوزه خلیج فارس به آسیای مرکزی، قفقاز، شمال اروپا و اسکاندیناوی از طریق کریدور شمال- جنوب است. این موقعیت ویژه جغرافیایی، بهره برداری از منافع ترانزیت منطقهای و جهانی را با توجه به کریدورهای بین المللی ضروری میکند. از جمله مزایای تقویت ترانزیت برای ایران، افزایش درآمدهای تجاری، ارتقای زیرساختهای اقتصادی کشور، کاهش اثرات تحریمی و افزایش نقش و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در معادلات استراتژیک بین المللی است.
ادامه مطلبنمودار زیر تصویر خوبی است از #جریانهای_تجاری میان 8 منطقه مهم دنیا در بخشهای مختلف اقتصادی شامل منابع (معدن، انرژی، غذا)، تولید (الکترونیک، دارو،مواد پایه و شیمیایی) و خدمات و دارایی نامشهود این نقشه نشان میدهد همچنان مناطق وابستگی بالایی در صادرات و واردات به یکدیگر دارند. البته در بخش دیگری از گزارش به نیروهای
ادامه مطلبمرور SMEها نقش پررنگی در رشد اقتصادی و فراهمآوردن فرصتهای اشتغال هر کشور و منطقه دارند که برای تداوم و تقویت این نقش نیاز به صادرات و حضور در بازارهای جهانی است. در فعالیتهای بینالمللی بهترین استراتژی این است که بتوان مزیت رقابتی منحصربهفردی داشت. دانش رکن اصلی شرکتها برای موفقیت در بازار جهانی است و شناخت بازار هدف و شبکهسازی لازمه کسب دانش. درواقع داشتن دانش و چشمانداز ۲ آلمان مهم در جستجوی فرصتهای بینالمللی است.
ادامه مطلبمقالات علمی پژوهشی داخلی زیادی در سالهای اخیر در حوزه صادرات شرکتهای دانش بنیان در کشور منتشر شده است. مقاله ای که در این یادداشت اجمالا معرفی میشود در یک مجله معتبر بین المللی (ISI) با عنوان نقش توانمندیهای پویا در عملکرد بین المللی شرکتهای دانش بنیان در سال 2024منتشر شده است و امتیازات خاصی
ادامه مطلب