آشنایی با شرکتهای مدیریت صادرات Export Managment Company (EMC)
- یادداشت ها
- 26 اردیبهشت, 1401
یادداشت امیر ذاکری عضو هیئتعلمی دانشگاه علم و صنعت ایران و مدیر اندیشکده توسعه صادرات ایران در سیویکمین شماره ماهنامه «بهرهوری ملی» با موضوع بهرهوری و اقتصاد مقاومتی حول عنوان تأثیر بهرهوری بر توسعه صادرات کشور داشتهاند.
ادامه مطلبکشور روسیه به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای جهان، نقش مهمی در بازار جهانی با منابع طبیعی و صنایع روبهرشد ایفا میکند. صنعت غذای روسیه در سالهای اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده و با افزایش تقاضا، تغییر ترجیحات غذایی و بهبود استانداردهای زندگی، اهمیت پیدا کرده است. با افزایش شهرنشینی و گسترش طبقه متوسط، تقاضای فزآینده برای محصولات غذایی متنوع ایجاد شده است. هرچند صنعت غذایی روسیه رشد کرده، اما با چالشهای تأمین افزودنیهای غذایی مواجه است. تحریمهای بینالمللی باعث کاهش وابستگی به کشورهای اروپایی شده و فرصتهای جدیدی برای تأمینکنندگان بینالمللی ایجاد کرده است. با توجه به شرایط فعلی بازار افزودنیهای غذایی در روسیه، افزایش هماهنگی نظارتی، انطباق با استانداردهای بینالمللی، سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه، تسهیل دسترسی به بازار، افزایش آگاهی مصرفکننده و تقویت تعامل دیپلماتیک و تراز تجار دو کشور میتواند به ارتقاء صادرات افزودنیهای غذایی به روسیه کمک کند.
ادامه مطلباصطلاح «قابلیت پویا» تعریف مطلقی ندارد و باتوجهبه سطح نگرش (سطح راهبردی، سطح عملیاتی و تاکتیکی)، تعریفها و برداشتهای مختلفی از آن ارائه میشود. قابلیت، در لغت به معنای داشتن ظرفیت یا توانایی برای انجام بعضی کارها، دستیابی به تأثیرات ویژه یا
اهداف از قبل تعیین شده و یا توانایی انجام یک راهکار ویژه است (شوارتز،2013) به عبارتی قابلیت عبارت است از ظرفیت شرکت برای آرایش منابع بهمنظور کسب یک نتیجه نهایی مطلوب (تیس و همکاران،1997) .
دادوستد و مسائل مرتبط با آن قدمتی به درازای تاریخ بشریت و ارتباطات جهت رفع نیازها داشته و یکی از ارکان اصلی این دادوستد مسئله تحویل یا بهتر بگوییم، حملونقل کالا بوده است. امروزه نیز جابهجایی کالا از مقصد به مبدأ، بهعنوان یکی از مهمترین حلقههای زنجیره تأمین و ارزش دارای نقش انکارناپذیر در توفیق و یا شکست تجارتهای داخلی و بینالمللی دارد.
ادامه مطلبدر کشور ما نهادها و سازمانهای مختلفی در ارتباط با مقوله صادرات کالا و خدمات وجود دارند که برخی از آنها غالباً به ارائه مجوزها و تنظیم قوانین و مقررات میپردازند و عموم آنها خدمات، تسهیلات و حمایتهای مختلفی را در جهت توسعه صادرات ارائه میدهند. بر این اساس، آشنایی و تعامل با این ارگانها برای تجار، بازرگانان، صادرکنندگان، مدیران و همه علاقهمندان به حوزه صادرات مفید و ضروری است
ادامه مطلبمطابق آمار سازمانهای بینالمللی معتبر حدود نیمی از تجارت جهانی از طریق «زنجیرههای ارزش جهانی» محقق میشود. هرچند روند سریع جهانی شدن در دهه 2010 کند و از اواخر این دهه تا حدی معکوس شده است، اما همچنان بخشی مهمی از تبادلات تجاری کشورهای مختلف در قالب شبکههای تولید بهم پیوسته صورت میگیرد و البته تلاشهای جدی برای بازآرایی این شبکهها نیز با محوریت دو قطب آمریکا و چین آغاز شده که در جای خود باید مورد مطالعه قرار گیرد. اما این پدیده در مجموع از اهمیت ایجاد شبکههای تجاری در مقیاس منطقه یا فراتر از آن نمیکاهد. به یک بیان ساده میتوان تجارت در دنیای امروز را به دو نوع «تجارت ساده» و «تجارت پیشرفته» تقسیم کرد، چیزی مثلا شبیه ورزش محلی (همگانی) و ورزش قهرمانی.
ادامه مطلب