728 x 90



  • نقش قابلیت‌های پویا در حفظ عملکرد شرکت‌های بین‌المللی در شرایط تحریم (با میانجیگری انتخاب حالت ورود به بازار)

    نقش قابلیت‌های پویا در حفظ عملکرد شرکت‌های بین‌المللی در شرایط تحریم (با میانجیگری انتخاب حالت ورود به بازار)0

    اصطلاح «قابلیت پویا» تعریف مطلقی ندارد و باتوجه‌به سطح نگرش (سطح راهبردی، سطح عملیاتی و تاکتیکی)، تعریف‌ها و برداشته‌ای مختلفی از آن ارائه می‌شود. قابلیت، در لغت به معنای داشتن ظرفیت یا توانایی برای انجام بعضی کارها، دستیابی به تأثیرات ویژه یا
    اهداف از قبل تعیین شده و یا توانایی انجام یک راهکار ویژه است (شوارتز،2013) به عبارتی قابلیت عبارت است از ظرفیت شرکت برای آرایش منابع به‌منظور کسب یک نتیجه نهایی مطلوب (تیس و همکاران،1997) .

    ادامه مطلب
  • طراحی شبکه ارتباطی توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان کشور

    طراحی شبکه ارتباطی توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان کشور0

    طرح پژوهشی طراحی شبکه ارتباطی توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان کشوربرای بالفعل شدن ظرفیت های شرکت های دانش بنیان کشور در بازارهای جهانی، نیاز مبرمی به شبکه سازی میان توانمندی های داخلی و فرصت ها و بازیگران خارجی وجود دارد.
    این پروژه پژوهشی طراحی شبکه ارتباطی توسعه صادرات ‌‌شرکت‌های دانش بنیان کشور با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به اتمام رسید.

    ادامه مطلب
  • صادرات با واسطه یا بی واسطه؟

    صادرات با واسطه یا بی واسطه؟0

    SME های (شرکت های کوچک و متوسط)  صادراتی در سال های اخیر توجه محققین زیادی را به خود جلب کرده اند و تبدیل به یکی از موضوعات پر طرفدار تحقیقاتی شده اند. یکی از جنبه های مرتبط با این موضوع، گسترش ورود شرکت های کوچک و متوسط به بازارهای خارجی است که اغلب به واسطه های محلی متکی هستند. این واسطه ها که به آنها شرکت های مدیریت صادرات گفته می شود، منابع ارزشمندی مانند دانش بازار و شناخت بازار را در اختیار شرکت ها قرار می دهند. از این رو آنها اغلب بعنوان شرکای استراتژیک در نظر گرفته می شوند.

    ادامه مطلب
  • شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و زنجیره ارزش جهانی

    شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و زنجیره ارزش جهانی0

      استانداردهای ایران در حوزه صادرات بیشتر الگو گرفته از آمریکا و اروپا  (ASTM)  بوده است چون نگاه بازار این کالاها به این‌سو بوده است و این باعث شده است که ما از استانداردهای اوراسیا  (GOST)غافل باشیم یا آن‌طور که باشد به این استاندارد توجه نشده است و همین اتفاق باعث دوری ما و عدم استفاده از ظرفیت بازار اوراسیا شده است، البته برخی فکر می‌کنند که این استاندارد مختص روسیه می‌باشد؛ اما این در حالی است که این کشورها این استاندارد را مورد پذیرش قرار داده‌اند:  بلاروس، اوکراین، مولداوی، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، گرجستان، ترکمنستان

    ادامه مطلب
  • دیجیتالی‌شدن کسب‌وکار صادرکنندگان برتر ایرانی چه تأثیراتی بر عملکرد صادراتی‌شان داشته است؟

    دیجیتالی‌شدن کسب‌وکار صادرکنندگان برتر ایرانی چه تأثیراتی بر عملکرد صادراتی‌شان داشته است؟0

    با فراگیری روزافزون فناوری‌های دیجیتال و فرصت‌های بالقوه اقتصاد دیجیتالی برای ورود به بازارهای بین‌المللی، این سؤال پیش می‌آید که آیا واقعاً دیجیتالی شدن برای بنگاه‌ها با وجود محدودیت‌ها و چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه‌اند توانسته است بر عملکرد صادراتی‌شان، تأثیر گذارد و اگر پاسخ مثبت است، این تأثیر چگونه بوده است

    ادامه مطلب
  • چگونه شرکت های کوچک و متوسط با وجود منابع محدود میتوانند از الگوی بین المللی شدن زودهنگام پیروی کنند؟

    چگونه شرکت های کوچک و متوسط با وجود منابع محدود میتوانند از الگوی بین المللی شدن زودهنگام پیروی کنند؟0

    شرکت‌های کوچک و متوسط نقش عمده‌ای در بیشتر اقتصادها، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه دارند. با مطالعه و بررسی الگوهای موجود در جهان برای بین الملی سازی شرکت های کوچک و متوسط معمولا دو دیدگاه متضاد وجود دارد: اول شرکت هایی هستند که فرایند بین المللی سازی آنها به طور آهسته و تدریجی و سنتی رخ میدهد و دیدگاه دوم شرکت هایی هستند که بلافاصله پس از تاسیس در مدت کوتاهی بین المللی میشوند و در بازارهای خارجی فعالیت میکنند. انتخاب الگوی بین المللی سازی یک تصمیم استراتژیک است که توسط قابلیت ها و منابع شرکت تعیین می شود.حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه شرکت های کوچک و متوسط که ماهیت آنها محدودیت منابع است میتوانند به سرعت در مدت کوتاهی پس از تاسیس بین المللی شوند؟ لذا هدف این پژوهش بررسی عواملی است که سبب میشود این شرکت ها در بافت ایران بتوانند از الگوی بین المللی شدن زودهنگام استفاده کنند و به سرعت صادراتی شوند.

    ادامه مطلب
  • توسعه صادرات صنایع خلاق (با تمرکز بر صنعت محتوای دیجیتال)

    توسعه صادرات صنایع خلاق (با تمرکز بر صنعت محتوای دیجیتال)0

    برای تعریف صنایع خلاق می‌بایستی از تعریف صنایع فرهنگی شروع نماییم. مفهوم صنایع فرهنگی نخستین باز در زمان جنگ جهانی دوم توسط آدرنو و هورکهایمر که دو فیلسوف آلمانی بودند ارائه گردید. این دو نفر از این لفظ برای توصیف صنعت قدرتمند فیلم‌سازی آمریکا استفاده نمودند. از نظر ایشان این پدیده دشمن بشریت و زمینه‌ساز سلطه تکنولوژی بر انسان بود. پس از آن زمانی که استرالیا تصمیم داشت در سیاست‌های اقتصادی خود از این صنایع استفاده نماید لغت صنایع خلاق را ارائه داد که ضمن آنکه بار معنایی منفی لغت قبلی را نداشت صنایع مبتنی بر کامپیوتر و اینترنت را هم شامل می‌شد.

    ادامه مطلب
  • پلتفرم های دیجیتال و صادرات از طریق آنها(بررسی، شناسایی و اولویت بندی مهم ترین عوامل تاثر گذار)

    پلتفرم های دیجیتال و صادرات از طریق آنها(بررسی، شناسایی و اولویت بندی مهم ترین عوامل تاثر گذار)0

    در این تحقیق سعی خواهد شد بر شرکتهای فعال در حوزه ی صادرات، که به نظر میرسد استفاده از پلفرم های دیجتالی را، در دستور کار خود داشته اند تمرکز نموده و نحوه ی فعالیت آنها را در این حوزه، مورد بررسی قرار دهیم.
    با توجه به وجود محدودیت های موجود در کشور و تحریم های اعمال شده، به نظر می رسد تاکنون توجهی جدی به این مقوله صورت نپذیرفته است.

    ادامه مطلب