728 x 90

سامانه های اطلاع رسانی مقررات تجارت بین الملل

سامانه های اطلاع رسانی مقررات تجارت بین الملل
لورم ایپسوم متن ساختگیمریم صمدی

پس از لازم الاجرا شدن موافقتنامه تسهیل تجارت در دسامبر ۲۰۱۳، تعهداتی جهت بهبود رویه های گمرکی ایجاد شد که یکی از این تعهدات مربوط به افزایش توانایی های بخش های مختلف جهت انطباق با الزامات فرامرزی، پیروی از آن و تسهیل تجارت بود. البته این توافقات منافع بالقوه متقابلی نیز داشت که برای هر

پس از لازم الاجرا شدن موافقتنامه تسهیل تجارت در دسامبر ۲۰۱۳، تعهداتی جهت بهبود رویه های گمرکی ایجاد شد که یکی از این تعهدات مربوط به افزایش توانایی های بخش های مختلف جهت انطباق با الزامات فرامرزی، پیروی از آن و تسهیل تجارت بود. البته این توافقات منافع بالقوه متقابلی نیز داشت که برای هر دوسمت دولت و جامعه، به وضوح قابل توضیح بود؛ بطور مثال نهادهای عمومی از نظر افزایش وصول و معامله گران از جهت پیش بینی پذیری و سرعت عمل بالاتر سود می‌بردند؛ به همین دلیل همکاری های قابل توجهی جهت تحقق این موافقتنامه صورت گرفت.

همچنین با این موافقتنامه، فن‌آوری‌های دیجیتال تحت تاثیر یک تغییر پارادایم در نحوه عرضه و مصرف خدمات در سراسر مرزها قرار گرفته بودند. در سمت عرضه، ابزارهای دیجیتال و پلتفرم‌ها به ارائه‌دهندگان خدمات این امکان را می‌دادند که شیوه‌های عرضه خود را تغییر و پایگاه مشتریان خود را فراتر از مرزهای ملی گسترش دهند. و در سمت تقاضا، فناوری دیجیتال امکان دسترسی به تنوع و انتخاب بیشتر خدمات را با هزینه کمتر فراهم کرده بود.

درنتیجه، ارائه خدمات در بستر فن‌آوری‌های دیجیتال حداکثر بهره وری را در جوامع ایجاد میکرد و به همین صورت ارائه مقررات و اطلاعات صادرات و واردات در بستر فناوری دیجیتال به یک منبع حیاتی به خصوص برای مشاغلی که در محیط پرچالش بین الملل فعالیت می‌کردند، تبدیل شد و بدین صورت سامانه هایی مانند Trade Map و …. شکل گرفت.

به مرور زمان این سامانه ها مخاطبان به خصوص خود را پیدا و توسط آن ها دنبال شدند که شامل:

مدیران کسب‌وکارها: شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مشارکت‌کننده در تجارت بین‌المللی که نیاز به اطلاعات در مورد مقررات تجارت و گمرکی دارند می توانند از سامانه هایی مانند FIND RULES OF ORIGIN جهت آگاهی از بروزترین قوانین مبدا استفاده کنند.

صادرکنندگان و واردکنندگان: افراد یا شرکت‌ها که کالاها را به خارج از کشور صادر یا وارد می‌کنند و نیازمند اطلاعاتی از جمله تعرفه های بازرگانی هستند می توانند از سامانه هایی مانند TARIFF DOWNLOAD FACILITY جهت رعایت مقررات استفاده کنند.

مأموران گمرکی: افراد که در گمرک و نظام‌های مرتبط با تجارت بین‌المللی کار می‌کنند و نیاز به دسترسی به اطلاعات جاری در زمینه مقررات تجارت دارند.

مشاوران تجاری: افراد یا شرکت‌هایی که به عنوان مشاوران تجاری فعالیت می‌کنند و به مشتریان خود را در امور مرتبط با تجارت بین‌المللی راهنمایی می‌کنند میتوانند از سامانه هایی مانند STANDARDS MAP جهت آگاهی از استاندارهای مورد نیاز محصولات استفاده کنند.

دولت‌ها و سازمان‌های دولتی: ادارات و نهادهای دولتی که در تنظیم و نظارت بر تجارت بین‌المللی و مقررات آن نقش دارند میتوانند از سامانه IMPORT LICENSING جهت بررسی مقررات کشورهای مشابه و ایجاد تسهیلات در حوزه بازرگانی اسنفاده کنند.

 

جهت اطلاع بیشتر از اینگونه سامانه ها در ادامه به بررسی برخی از سامانه های اطلاع رسانی مقررات تجارت بین الملل خواهیم پرداخت:

TRADE MAP

Trade Map با تبدیل حجم زیادی از داده‌های تجارت اولیه به قالبی قابل دسترسی، کاربرپسند و مبتنی بر سامانه، شاخص‌هایی را در مورد عملکرد کشور یا محصول، تقاضا، بازارهای جایگزین و نقش رقبا در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

UN COMTRADE  DATABASE

پایگاه داده آمار تجارت سازمان ملل متحد (UN Comtrade) آمارهای تجارت سالانه و ماهانه جهانی را بر اساس محصول و شریک تجاری برای استفاده توسط دولت ها، دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و شرکت ها جمع آوری می کند.

PROCUREMENT MAP

Map procurement یک پلتفرم آنلاین است که با هدف ارائه اطلاعات، منابع و ابزارهای پشتیبانی procurement ایجاد شده است. این پلتفرم به متخصصان procurement کمک می کند تا به طور مؤثر فعالیت های مربوط به تدارکات را بر اساس استانداردهای بین المللی برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی کنند.

LEGA CARTA

LegaCarta یک ابزار مبتنی بر سامانه است که اطلاعات مربوط به بیش از 240 معاهده تجاری چندجانبه و همچنین سایر ابزار مرتبط با معاهدات تجاری را ارائه می دهد.

RTA-IS

RTA-IS، مخفف سیستم اطلاعاتی قراردادهای تجاری منطقه ای، پایگاه داده ای است که توسط سازمان تجارت جهانی (WTO) اداره می شود و اطلاعات به روز و جامعی را در مورد توافق نامه های تجاری منطقه ای در سراسر جهان ارائه می دهد.

FIND RULES OF ORIGIN

FindRulesOfOrigin یک ابزاری محبوب در میان مشاغلی است که در تجارت بین‌المللی برای اطمینان از انطباق با مقررات، برنامه‌ریزی استراتژی‌های فرامرزی، بهینه‌سازی زنجیره‌های تامین و به حداقل رساندن خطرات در مورد قوانین مبدا استفاده می‌کنند.

IMPORT LICENSING

سامانه  importlicensing یک منبع ارزشمند برای مشاغل، سیاست گذاران و محققان علاقه مند به تجارت بین المللی است. این سامانه  یک پلت فرم متمرکز را برای کشورهای عضو WTO فراهم می کند تا الزامات و رویه های مجوز واردات خود را گزارش دهند و شفافیت و ثبات بیشتر در تجارت جهانی را درمورد مجوز واردات ترویج کنند.

TARIFF DOWNLOAD FACILITY

پورتال Tariff Download Facility منبعی غنی از اطلاعات در مورد عوارض واردات یا تعرفه های اعمال شده توسط کشورهای مختلف بر کالاهای وارد شده به آنها است.

MARKET ACCESS MAP

سامانه  Market Access Map  یک پلت فرم نوآورانه و جامع است که داده های گسترده ای را در مورد تجارت بین المللی و تعرفه بین کشورها ارائه می دهد. سامانه  Market Access Map   با هدف تسهیل روند تجارت بین کشورها در عین حصول اطمینان از شفاف و عادلانه بودن این فرآیند ایجاد شده است.

TRADE4MSMEs

Trade4MSMEs یک سامانه آنلاین است که اطلاعات مربوط به تجارت را برای کسب و کارهای کوچک و متوسط (MSMEs) و سیاست‌گذاران و محققانی که در پیوند MSME و مسائل تجاری نقش دارند، ارائه می دهد. این اطلاعات شامل راهنماهایی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط در مورد چگونگی شروع تجارت و همچنین در مورد موضوعات مهمی است که مقامات تجاری باید در سیاست MSME در نظر بگیرند.

STANDARDS MAP

نقشه استاندارد اطلاعات عمیقی را در مورد بیش از 300 استاندارد پایداری داوطلبانه ارائه می دهد که در بخش هایی از جمله کشاورزی، نساجی و پوشاک، محصولات مصرفی، جنگلداری، معدن و خدمات قابل استفاده هستند.

برای دریافت این مطلب در قالب پوستر این مطلب کلید کنید

کاروسل پست ها

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز با * مشخص شده اند

پست های اخیر

برترین نویسندگان

دارای نظر

ویدئوهای ویژه