728 x 90

تجربه کشور کره جنوبی در صادرات صنایع خلاق

تجربه کشور کره جنوبی در صادرات صنایع خلاق
لورم ایپسوم متن ساختگیمریم صمدی

صنایع خلاق به لحاظ فرهنگی می­تواند باعث ارتقاء تصویر یک کشور شود و با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی و پیشینه غنی فرهنگی ایران در امر صادرات و ظرفیت‌های کنونی موجود در کشور به نظر می‌رسد توجه به حوزه صادرات صنایع خلاق و فرهنگی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در کشورهای پیشرو در زمینه صنایع خلاق، سرمایه­گذاری­های کلان و سیاست­گذاری­های متنوعی صورت گرفته­است که کشور ما برای ورود به عرصه بین­الملل و صادرات صنایع خلاق نیازمند تدوین برنامه­های منسجم­تری است. در ادامه به مطالعه کشور کره جنوبی به عنوان یک نمونه موفق در صادرات صنایع خلاق می­پردازیم.

صنایع خلاق نقش مهمی بر تجارت بین­المللی کالاها ایفا می­کند. صادرات جهانی کالاهای خلاق از 208 میلیارد دلار در سال 2002 به 524 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش یافته است. از سال 2007، آسیا بزرگترین صادرکننده کالاهای خلاق بوده است (با صادرات کالاهای خلاق به مبلغ 308 میلیارد دلار در سال 2020)، پس از آن اروپا (169 میلیارد دلار آمریکا)، آمریکای شمالی (37 میلیارد دلار آمریکا) قرار دارند. وجود چین در آسیا که به تنهایی 32 درصد از صادرات کالاهای خلاق جهانی را به خود اختصاص داده­است مهم­ترین دلیل کسب عنوان بزرگترین صادرکننده کالاهای خلاق است. صادرات کالاهای خلاق در مقایسه با رشد متوسط سالیانه 2.4 درصد صادرات کلی، به طور میانگین در دوره 2006 تا 2020 با نرخ رشد سالانه 3.5 درصد افزایش یافته‌اند. در سال 2009 در طی بحران مالی و اقتصادی جهانی و سال­های 2015 و 2016 با کاهش روند سرعت تجارت جهانی، صادرات کالاهای خلاق همچنان از شرایط مقاوم­تری بهره­مند بود.

کره جنوبی از جمله کشورهایی است که رشد قابل‌توجهی در حوزه صنایع خلاق داشته­است. این کشور توانسته ­است با سریال‌های خود مخاطبین زیادی را از سراسر دنیا جذب نموده و از ظرفیت زنجیره‌های خود به‌منظور و برندینگ کشور و تبلیغ سایر حوزه‌‌‌های صنایع خلاق مانند گردشگری،غذا، ادبیات و زبان کره­ای استفاده نماید. از اواسط دهه 1990 تا اواسط دهه 2000، سریال­های تلویزیونی و موسیقی کره جنوبی شهرت بسیاری در کشورهای آسیایی به دست آوردند. به‌طوری‌که با پخش یک سریال کره­ای از تلویزیون ملی چین، این مجموعه در بین محتواهای ویدئویی وارداتی تاریخ چین، رتبه دوم را به خود اختصاص داد. از آن زمان به بعد، عبارت هالیو یا «موج کره‌ای» برای اولین بار ظاهر شد که به شور جهانی فرهنگ کره اشاره دارد. از اواسط دهه 2000 تا اوایل دهه 2010، موج کره­ای با شکوفایی گروه­های خوانندگی دختران و پسران گسترش یافت و توانست علاوه بر آسیا، مخاطبان زیادی را از سراسر جهان جذب نماید و محبوبیت فراوانی پیدا کند. دولت کره جنوبی حمایت­های متنوعی را از بخش صنایع خلاق کرده­است. در ادامه به معرفی برخی نهادهای دولتی تأثیرگذار در این صنعت می­پردازیم:

سرویس فرهنگ و اطلاعات کره (KOCIS[1]):

به‌عنوان بازوی وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری باهدف ترویج فرهنگ کره­ای در سطح جهانی، گسترش مبادلات فرهنگی بین­المللی و بازتاب این اخبار به مخاطبان کره‌ای ایجاد شد. در بخش هنر، KOCIS میزبان نمایشگاه­ها، نمایش­های هنری، جشنواره­های فیلم و موسیقی بوده و با مطبوعات بین‌المللی، دانشگاه‌ها و هنرمندان بسیاری از سراسر جهان ارتباط دارد. در حال حاضر، 35 مرکز فرهنگی در 30 کشور مختلف در اختیار دارد که هدف از ایجاد این مراکز ارتقاء تصویر عمومی کره از طریق نمایش و ترویج هنر و تاریخ کشور خود است.

آژانس محتوای خلاق کره (KOCCA[2]) :

یک آژانس دولتی است که بر ارتقای صنعت محتوای کره­ای نظارت و هماهنگی دارد. KOCCA نقش مهمی در گسترش فرهنگ و محتوای کره­ای در سطح جهانی داشته است و از فناوری‌های جدید برای پروژه‌های خود استفاده می‌کند. این آژانس برای سال­های زیادی از صنعت بازی­سازی در کره­ جنوبی پشتیبانی کرده­است و با سرمایه­گذاری در بخش آموزش نیروی انسانی و زیرساخت­ها کمک زیادی به استارت­آپ­های کره­ای نموده‌است.

کره جنوبی، به‌واسطه فیلم­ها و موسیقی کره­ای و با ظهور هالیو هویت خود را در سراسر جهان ارتقا داده­­است و به لطف محبوبیت هالیو، صنعت گردشگری کره رونق بسیاری گرفته­است. همچنین منجر به معرفی و محبوبیت محصولاتی نظیر غذا و پوشاک کره­ای­ شده­است. پس از موفقیت هالیو و جهانی شدن آن، میزان واردات محصولات فیلم و تلویزیون کاهش پیدا کرد و صادرات آثار تلویزیونی کره علاوه بر آسیا به همه نقاط دنیا گسترش یافته­است.

[1] The Korean Culture and Information Service

[2] The Korea Creative Content Agency

کاروسل پست ها

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز با * مشخص شده اند

پست های اخیر

برترین نویسندگان

دارای نظر

ویدئوهای ویژه