آشنایی با شرکتهای مدیریت صادرات Export Managment Company (EMC)
- یادداشت ها
- 26 اردیبهشت, 1401
لجستیک در حقیقت به فرایندی گفته میشود که از زمان تولید و یا ورود یک کالا، در هر سطح و اندازهای، به بازار صورت میگیرد تا آن کالا در نهایت به دست مصرفکننده برسد این فرایند از سه مرحله اصلی برنامهریزی، انتقال و نظارت تشکیل شده است. اگر بخواهیم تعریف علمی برای آن ارائه دهیم باید بگوییم علم مربوط به حرکت و انتقال یک کالا در طول زمان و مکان است. زنجیره تامین در یک تعریف ساده و خلاصه، شبکهای از فعالیتها است که به منظور توسعه محصول، بازاریابی، تهیه مواد و نیازهای اولیه، مدیریت ارسال و تدارکات (لجستیک) و به کارگیری روشهای مدرن در تحقق اهداف سازمان انجام میشود.
ادامه مطلبیکی از مسائل مهم در عدم توسعهیافتگی صادرات در کشور خصوصاً در حوزه دانشبنیان که بازیگران اصلیِ آن شرکتهای کوچک و متوسط مبتنی بر فناوری هستند، شکلنگرفتن مجموعه بازیگران مختلف و ساختارهای همکاری مؤثر در امر صادرات است.
ادامه مطلباستانداردهای ایران در حوزه صادرات بیشتر الگو گرفته از آمریکا و اروپا (ASTM) بوده است چون نگاه بازار این کالاها به اینسو بوده است و این باعث شده است که ما از استانداردهای اوراسیا (GOST)غافل باشیم یا آنطور که باشد به این استاندارد توجه نشده است و همین اتفاق باعث دوری ما و عدم استفاده از ظرفیت بازار اوراسیا شده است، البته برخی فکر میکنند که این استاندارد مختص روسیه میباشد؛ اما این در حالی است که این کشورها این استاندارد را مورد پذیرش قرار دادهاند: بلاروس، اوکراین، مولداوی، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، گرجستان، ترکمنستان
ادامه مطلبیک شرکت کاملاً مستقل است که در قالب یک قرارداد رسمى وظایف واحـد صادراتی یک شرکت (تولیدکننده) را به عهده میگیرد و متعهد به ایجاد رابطه بلندمدت بین تولیدکننده و مصرفکننده در بازار صادراتی میشود.
ادامه مطلبشرکتهای کوچک و متوسط با توجه به محدودیت در منابع مالی و انسانی، ضعف فنی و نوآوری، ریسکپذیری پایین، ضعف در شبکهسازی و دسترسی به مشتریان، نسبت به شرکتهای بزرگ و باسابقه، برای دسترسی و رقابت در بازارهای بینالمللی، مسیر دشوارتری دارند؛ بنابراین به نظر میرسد شرکتهای کوچک و متوسط بدون حمایتهای دولتی، قادر به نفوذ در بازارهای بینالمللی نخواهند بود و لزوم سیاستگذاری در این حوزه امری اجتنابناپذیر خواهد بود. با این هدف کشورهای مختلف برنامههای متنوع سیاستی را برای حمایت از فرآیند بینالمللی شدن شرکتهای خود، طراحی و اجرا میکنند. یکی از این سیاستها تأسیس آژانسهای توسعه صادرات میباشد.
ادامه مطلب«تولید» با دو وصفِ «دانش بنیان» و «اشتغال آفرین» به عنوان شعار امسال از سوی رهبر انقلاب برگزیده شد. در این نوشتار قصد داریم قدری مفهوم “دانش بنیانی” را با تاکید بر دوگانه “شرکتهای دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان” تبیین کنیم. بهمین سبب عنوان «تولید دانش بنیان» را برای این نوشتار برگزیدیم و نشان خواهیم داد میتواند پل مناسبی باشد بین مفهوم خاص و محدود شرکتهای دانش بنیان و مفهوم گسترده اقتصاد دانش بنیان.
ادامه مطلب