آشنایی با شرکتهای مدیریت صادرات Export Managment Company (EMC)
- یادداشت ها
- 26 اردیبهشت, 1401
شرکتهای کوچک و متوسط نقش عمدهای در بیشتر اقتصادها، بهویژه در کشورهای در حال توسعه دارند. با مطالعه و بررسی الگوهای موجود در جهان برای بین الملی سازی شرکت های کوچک و متوسط معمولا دو دیدگاه متضاد وجود دارد: اول شرکت هایی هستند که فرایند بین المللی سازی آنها به طور آهسته و تدریجی و سنتی رخ میدهد و دیدگاه دوم شرکت هایی هستند که بلافاصله پس از تاسیس در مدت کوتاهی بین المللی میشوند و در بازارهای خارجی فعالیت میکنند. انتخاب الگوی بین المللی سازی یک تصمیم استراتژیک است که توسط قابلیت ها و منابع شرکت تعیین می شود.حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه شرکت های کوچک و متوسط که ماهیت آنها محدودیت منابع است میتوانند به سرعت در مدت کوتاهی پس از تاسیس بین المللی شوند؟ لذا هدف این پژوهش بررسی عواملی است که سبب میشود این شرکت ها در بافت ایران بتوانند از الگوی بین المللی شدن زودهنگام استفاده کنند و به سرعت صادراتی شوند.
ادامه مطلببرای تعریف صنایع خلاق میبایستی از تعریف صنایع فرهنگی شروع نماییم. مفهوم صنایع فرهنگی نخستین باز در زمان جنگ جهانی دوم توسط آدرنو و هورکهایمر که دو فیلسوف آلمانی بودند ارائه گردید. این دو نفر از این لفظ برای توصیف صنعت قدرتمند فیلمسازی آمریکا استفاده نمودند. از نظر ایشان این پدیده دشمن بشریت و زمینهساز سلطه تکنولوژی بر انسان بود. پس از آن زمانی که استرالیا تصمیم داشت در سیاستهای اقتصادی خود از این صنایع استفاده نماید لغت صنایع خلاق را ارائه داد که ضمن آنکه بار معنایی منفی لغت قبلی را نداشت صنایع مبتنی بر کامپیوتر و اینترنت را هم شامل میشد.
ادامه مطلبجهاني شدن توليد در قالب زنجيره هاي توليد بهم پيوسته روند اثرگذاري است كه در كشور به اندازه كافي به آن توجه نشده است.
ادامه مطلبحمایت از توسعه کسبوکارهای مبتنی بر صنایع خلاق سابقهای حدودا ده ساله در کشور دارد و لازم است مسیر طی شده و مسیرهای پیشِِرو خصوصا از منظر بسترسازی برای ورود این شرکتها به بازارهای بینالمللی مورد بازخوانی دقیق قرار گیرد. اندیشکده توسعه صادرات ایران در یکی از تحقیقات اخیر خود به بررسی موضوع راهبردی توسعه
ادامه مطلبصادرات و بینالمللی شدن شرکتهای دانشبنیان از چند جهت برای کشور اهمیت دارد؛ از حیث رهایی از محدودیتهای کمی و کیفی بازار داخل و توسعه بازار، از جهت تداوم نوآوری و ارتقای فناوری و در سطح ملی نیز از حیث توسعه صادرات غیرنفتی و تکمیل حرکت ارزشمندی که در یک دهه اخیر در حوزه اقتصاد دانشبنیان کشور شروع شده است.
ادامه مطلبصنایع خلاق به لحاظ فرهنگی میتواند باعث ارتقاء تصویر یک کشور شود و با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی و پیشینه غنی فرهنگی ایران در امر صادرات و ظرفیتهای کنونی موجود در کشور به نظر میرسد توجه به حوزه صادرات صنایع خلاق و فرهنگی میتواند گزینه مناسبی باشد. در کشورهای پیشرو در زمینه صنایع خلاق، سرمایهگذاریهای کلان و سیاستگذاریهای متنوعی صورت گرفتهاست که کشور ما برای ورود به عرصه بینالملل و صادرات صنایع خلاق نیازمند تدوین برنامههای منسجمتری است. در ادامه به مطالعه کشور کره جنوبی به عنوان یک نمونه موفق در صادرات صنایع خلاق میپردازیم.
ادامه مطلب