728 x 90



  • وبلاگ با اسلایدر کوچک

    خلاصه مدیریتی مطالعه تطبیقی مراکز نوآوری خارجی و طراحی سازوکار ایجاد یک مرکز نوآوری خارجی

    توسعه صادرات خصوصاً در بخش محصولات صنعتی و فناورانه یکی از اولویت‌های قطعی کشور است. این موضوع با لحاظ ظرفیت شکل‌گرفته در کشور در دهه اخیر در حوزه اکوسیستم نوآوری اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. در حال حاضر بیش از 6 هزار شرکت دانش‌بنیان، بیش از هزار شرکت خلاق، بیش از 500 مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده در کشور فعال هستند و بخش مهمی از این ظرفیت نه‌فقط در ابعاد داخلی و بلکه در ابعاد بین‌المللی است که می‌تواند حیات مولد و روبه رشد خود را تداوم بخشد. اکوسیستم نوآوری در بعد بین‌الملل، باید توسعه کسب‌وکار بین الملل شرکت‌های فناور و نوآور و حتی شرکت‌های نوپا را تسهیل نماید. این موضوعی است که در ادبیات جدید این حوزه از آن تعبیر به «کارآفرینی بین‌المللی» می‌شود و «مراکز رشد و نوآوری بین‌المللی» یکی از اجزای آن هستند. در این تحقیق سازوکار ایجاد یک مرکز نوآوری در خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق توسط پژوهشکده مطالعات فناوری انجام شده و اندیشکده توسعه صادرات ایران در انجام آن به عنوان همکار مشارکت داشته است.

همه ی پست ها

  • رویداد جانبی جایزه مصطفی(ص)

    رویداد جانبی جایزه مصطفی(ص)0

    رویداد جانبی جایزه مصطفی (روز دوم)- لطفا جهت ثبت نام در این رویداد به لینک مراجعه نمایید: https://evand.com/events/رویداد-جانبی-جایزه-مصطفی-ص-روز-دوم-99298349 همچنین جهت شرکت در این رویداد به صورت مجازی از لینک ذیل وارد شوید: https://meetingvc.iust.ac.ir/rsn6s25jezil/

    ادامه مطلب
  • آژانس‌های توسعه صادرات

    آژانس‌های توسعه صادرات0

    شرکت‌های کوچک و متوسط با توجه به محدودیت در منابع مالی و انسانی، ضعف فنی و نوآوری، ریسک‌پذیری پایین، ضعف در شبکه‌سازی و دسترسی به مشتریان، نسبت به شرکت‌های بزرگ و باسابقه، برای دسترسی و رقابت در بازارهای بین‌المللی، مسیر دشوارتری دارند؛ بنابراین به نظر می‌رسد شرکت‌های کوچک و متوسط بدون حمایت‌های دولتی، قادر به نفوذ در بازارهای بین‌المللی نخواهند بود و لزوم سیاست‌گذاری در این حوزه امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. با این هدف کشورهای مختلف برنامه‌های متنوع سیاستی را برای حمایت از فرآیند بین‌المللی شدن شرکت‌های خود، طراحی و اجرا می‌کنند. یکی از این سیاست‌ها تأسیس آژانس‌های توسعه صادرات می‌باشد.

    ادامه مطلب
  • صادرات با واسطه یا بی واسطه؟

    صادرات با واسطه یا بی واسطه؟0

    SME های (شرکت های کوچک و متوسط)  صادراتی در سال های اخیر توجه محققین زیادی را به خود جلب کرده اند و تبدیل به یکی از موضوعات پر طرفدار تحقیقاتی شده اند. یکی از جنبه های مرتبط با این موضوع، گسترش ورود شرکت های کوچک و متوسط به بازارهای خارجی است که اغلب به واسطه های محلی متکی هستند. این واسطه ها که به آنها شرکت های مدیریت صادرات گفته می شود، منابع ارزشمندی مانند دانش بازار و شناخت بازار را در اختیار شرکت ها قرار می دهند. از این رو آنها اغلب بعنوان شرکای استراتژیک در نظر گرفته می شوند.

    ادامه مطلب
  • اهمیت فعال سازی کریدور شمال- جنوب در توسعه ترانزیت کشور

    اهمیت فعال سازی کریدور شمال- جنوب در توسعه ترانزیت کشور0

    ایران به عنوان یک قدرت بالقوه اقتصادی در نقطه اتصال دو قاره آسیا و اروپا و در نزدیکی قاره آفریقا قرار گرفته است. این کشور در مسیر اصلی کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب نیز واقع است و بهترین راه اتصال جنوب غربی آسیا، شبه قاره و حوزه خلیج فارس به آسیای مرکزی، قفقاز، شمال اروپا و اسکاندیناوی از طریق کریدور شمال- جنوب است. این موقعیت ویژه جغرافیایی، بهره برداری از منافع ترانزیت منطقه‌ای و جهانی را با توجه به کریدورهای بین المللی ضروری می‌کند. از جمله مزایای تقویت ترانزیت برای ایران، افزایش درآمدهای تجاری، ارتقای زیرساختهای اقتصادی کشور، کاهش اثرات تحریمی و افزایش نقش و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در معادلات استراتژیک بین المللی است.

    ادامه مطلب
  • ضرورت تبیین گفتمان نقش تولید در تحقق ایران قوی

    ضرورت تبیین گفتمان نقش تولید در تحقق ایران قوی0

    در سالهای متمادی اخیر رهبر انقلاب تلاش وافری برای تبیین جایگاه و اهمیت ویژه تولید در کشور داشته اند که مصادیق پرشماری از جمله نامگذاری شعار سالهای اخیر به عناوین مرتبط با تولید دارد. به نظر نگارنده میتوان این نگاه راهبردی و در عین حال تبیینی ایشان نسبت به مسئله تولید را نوعی گفتمان سازی برای تولید دانست. منظور از گفتمان در اینجا مجموعه ای از باورها، ارزشها و هنجارهایی است که قادر باشد یک موضوع نو و حیاتی را در فکر و کنش افراد جامعه خصوصا نخبگان جاری و ساری کند. در ادامه نکاتی در خصوص ابعاد «گفتمان تولید» بیان میشود.

    ادامه مطلب
  • الزامات سیاستی توسعه صادرات دانش‌بنیان مبتنی بر متنوع‌سازی راهبردهای صادراتی

    الزامات سیاستی توسعه صادرات دانش‌بنیان مبتنی بر متنوع‌سازی راهبردهای صادراتی0

    یکی از مسائل مهم در عدم توسعه‌یافتگی صادرات در کشور خصوصاً در حوزه دانش‌بنیان که بازیگران اصلیِ آن شرکت‌های کوچک و متوسط مبتنی بر فناوری هستند، شکل‌نگرفتن مجموعه بازیگران مختلف و ساختارهای همکاری مؤثر در امر صادرات است.

    ادامه مطلب

پست های اخیر

برترین نویسندگان