728 x 90



  • سامانه های اطلاع رسانی مقررات تجارت بین الملل

    سامانه های اطلاع رسانی مقررات تجارت بین الملل0

    پس از لازم الاجرا شدن موافقتنامه تسهیل تجارت در دسامبر ۲۰۱۳، تعهداتی جهت بهبود رویه های گمرکی ایجاد شد که یکی از این تعهدات مربوط به افزایش توانایی های بخش های مختلف جهت انطباق با الزامات فرامرزی، پیروی از آن و تسهیل تجارت بود. البته این توافقات منافع بالقوه متقابلی نیز داشت که برای هر

    ادامه مطلب
  • گزارش عصرانه صادراتی

    گزارش عصرانه صادراتی0

    صنایع خلاق به لحاظ فرهنگی می­تواند باعث ارتقاء تصویر یک کشور شود و با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی و پیشینه غنی فرهنگی ایران در امر صادرات و ظرفیت‌های کنونی موجود در کشور به نظر می‌رسد توجه به حوزه صادرات صنایع خلاق و فرهنگی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در کشورهای پیشرو در زمینه صنایع خلاق، سرمایه­گذاری­های کلان و سیاست­گذاری­های متنوعی صورت گرفته­است که کشور ما برای ورود به عرصه بین­الملل و صادرات صنایع خلاق نیازمند تدوین برنامه­های منسجم­تری است. در ادامه به مطالعه کشور کره جنوبی به عنوان یک نمونه موفق در صادرات صنایع خلاق می­پردازیم.

    ادامه مطلب
  • تجربه کشور کره جنوبی در صادرات صنایع خلاق

    تجربه کشور کره جنوبی در صادرات صنایع خلاق0

    صنایع خلاق به لحاظ فرهنگی می­تواند باعث ارتقاء تصویر یک کشور شود و با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی و پیشینه غنی فرهنگی ایران در امر صادرات و ظرفیت‌های کنونی موجود در کشور به نظر می‌رسد توجه به حوزه صادرات صنایع خلاق و فرهنگی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در کشورهای پیشرو در زمینه صنایع خلاق، سرمایه­گذاری­های کلان و سیاست­گذاری­های متنوعی صورت گرفته­است که کشور ما برای ورود به عرصه بین­الملل و صادرات صنایع خلاق نیازمند تدوین برنامه­های منسجم­تری است. در ادامه به مطالعه کشور کره جنوبی به عنوان یک نمونه موفق در صادرات صنایع خلاق می­پردازیم.

    ادامه مطلب
  • چگونه شرکت های کوچک و متوسط با وجود منابع محدود میتوانند از الگوی بین المللی شدن زودهنگام پیروی کنند؟

    چگونه شرکت های کوچک و متوسط با وجود منابع محدود میتوانند از الگوی بین المللی شدن زودهنگام پیروی کنند؟0

    شرکت‌های کوچک و متوسط نقش عمده‌ای در بیشتر اقتصادها، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه دارند. با مطالعه و بررسی الگوهای موجود در جهان برای بین الملی سازی شرکت های کوچک و متوسط معمولا دو دیدگاه متضاد وجود دارد: اول شرکت هایی هستند که فرایند بین المللی سازی آنها به طور آهسته و تدریجی و سنتی رخ میدهد و دیدگاه دوم شرکت هایی هستند که بلافاصله پس از تاسیس در مدت کوتاهی بین المللی میشوند و در بازارهای خارجی فعالیت میکنند. انتخاب الگوی بین المللی سازی یک تصمیم استراتژیک است که توسط قابلیت ها و منابع شرکت تعیین می شود.حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه شرکت های کوچک و متوسط که ماهیت آنها محدودیت منابع است میتوانند به سرعت در مدت کوتاهی پس از تاسیس بین المللی شوند؟ لذا هدف این پژوهش بررسی عواملی است که سبب میشود این شرکت ها در بافت ایران بتوانند از الگوی بین المللی شدن زودهنگام استفاده کنند و به سرعت صادراتی شوند.

    ادامه مطلب
  • عصرانه صادراتی

    عصرانه صادراتی0

    📣 هسته احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان‌ با همکاری دانشگاه علم‌و‌صنعت و اندیشکده توسعه صادرات ایران برگزار می‌کند: 🔵🟢⚪️ *عصرانه صادراتی* ⚪️🟢🔵 🌍در مسیر حضوری قوی‌تر در بازارهای جهان🌍 ✅مروری بر موضوعات نوین و به روز در حوزه صادرات؛ ماحصل تلاش یک هسته‌ مسئله محور در طرح شهید احمدی روشن بنیاد ملی‌نخبگان 🔹زنجیره ارزش منطقه‌ای

    ادامه مطلب
  • بررسی نقش نهاده های وارداتی در توسعه صادرات شرکتهای تولیدی ایران

    بررسی نقش نهاده های وارداتی در توسعه صادرات شرکتهای تولیدی ایران0

    در فرآیند جهانی شدن اقتصاد، سرریز فناوری از کانال تجارت از عوامل مهم و تاثیرگذار بر رشد اقتصادی است. جذب فناوری خارجی از طریق واردات محصولات صنعتی و به کارگیری فناوری نهفته در این محصولات، موجب افزایش کیفیت و کمیت کالاهای تولیدی با صرف هزینه های کمتر، بهبود فناوری و روی آوردن به تولید کالاهای با ارزش افزوده بالاتر شده و در نتیجه به تخصیص بهتر منابع وکارایی و رشد بخشهای مختلف اقتصادی و توسعه صادرات منجر می گردد. واردات به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا ورودی‌هایی را شناسایی کنند که با نیازهایشان مطابقت دارد و از منابع مختلف در دسترس خود برای تولید محصولات جدید/بهبود یافته استفاده نمایند.

    ادامه مطلب
  • رویداد جانبی جایزه مصطفی(ص)

    رویداد جانبی جایزه مصطفی(ص)0

    رویداد جانبی جایزه مصطفی (روز دوم)- لطفا جهت ثبت نام در این رویداد به لینک مراجعه نمایید: https://evand.com/events/رویداد-جانبی-جایزه-مصطفی-ص-روز-دوم-99298349 همچنین جهت شرکت در این رویداد به صورت مجازی از لینک ذیل وارد شوید: https://meetingvc.iust.ac.ir/rsn6s25jezil/

    ادامه مطلب
  • آژانس‌های توسعه صادرات

    آژانس‌های توسعه صادرات0

    شرکت‌های کوچک و متوسط با توجه به محدودیت در منابع مالی و انسانی، ضعف فنی و نوآوری، ریسک‌پذیری پایین، ضعف در شبکه‌سازی و دسترسی به مشتریان، نسبت به شرکت‌های بزرگ و باسابقه، برای دسترسی و رقابت در بازارهای بین‌المللی، مسیر دشوارتری دارند؛ بنابراین به نظر می‌رسد شرکت‌های کوچک و متوسط بدون حمایت‌های دولتی، قادر به نفوذ در بازارهای بین‌المللی نخواهند بود و لزوم سیاست‌گذاری در این حوزه امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. با این هدف کشورهای مختلف برنامه‌های متنوع سیاستی را برای حمایت از فرآیند بین‌المللی شدن شرکت‌های خود، طراحی و اجرا می‌کنند. یکی از این سیاست‌ها تأسیس آژانس‌های توسعه صادرات می‌باشد.

    ادامه مطلب
  • صادرات با واسطه یا بی واسطه؟

    صادرات با واسطه یا بی واسطه؟0

    SME های (شرکت های کوچک و متوسط)  صادراتی در سال های اخیر توجه محققین زیادی را به خود جلب کرده اند و تبدیل به یکی از موضوعات پر طرفدار تحقیقاتی شده اند. یکی از جنبه های مرتبط با این موضوع، گسترش ورود شرکت های کوچک و متوسط به بازارهای خارجی است که اغلب به واسطه های محلی متکی هستند. این واسطه ها که به آنها شرکت های مدیریت صادرات گفته می شود، منابع ارزشمندی مانند دانش بازار و شناخت بازار را در اختیار شرکت ها قرار می دهند. از این رو آنها اغلب بعنوان شرکای استراتژیک در نظر گرفته می شوند.

    ادامه مطلب