آشنایی با شرکتهای مدیریت صادرات Export Managment Company (EMC)
- یادداشت ها
- 26 اردیبهشت, 1401
بهطورکلی انواع شیوههای حملونقلی در کشور به چهار بخش زمینی، دریایی، هوایی و حملونقل از طریق لوله تقسیم میشود در این میان شیوه زمینی به دو بخش جادهای و ریلی تقسیم میشود
ادامه مطلببا فراگیری روزافزون فناوریهای دیجیتال و فرصتهای بالقوه اقتصاد دیجیتالی برای ورود به بازارهای بینالمللی، این سؤال پیش میآید که آیا واقعاً دیجیتالی شدن برای بنگاهها با وجود محدودیتها و چالشهایی که با آنها مواجهاند توانسته است بر عملکرد صادراتیشان، تأثیر گذارد و اگر پاسخ مثبت است، این تأثیر چگونه بوده است
ادامه مطلباندیشکده به تازگی تحقیقی پیرامون جایگاه جهانی دانشگاههای کشور به سفارش سازمان ملی بهرهوری انجام داده است که در ادامه خلاصهای از نتایج آن ارائه شده است
ادامه مطلبتوسعه صادرات خصوصاً در بخش محصولات صنعتی و فناورانه یکی از اولویتهای قطعی کشور است. این موضوع با لحاظ ظرفیت شکلگرفته در کشور در دهه اخیر در حوزه اکوسیستم نوآوری اهمیت مضاعفی پیدا میکند. در حال حاضر بیش از 6 هزار شرکت دانشبنیان، بیش از هزار شرکت خلاق، بیش از 500 مرکز نوآوری و شتابدهنده در کشور فعال هستند و بخش مهمی از این ظرفیت نهفقط در ابعاد داخلی و بلکه در ابعاد بینالمللی است که میتواند حیات مولد و روبه رشد خود را تداوم بخشد. اکوسیستم نوآوری در بعد بینالملل، باید توسعه کسبوکار بین الملل شرکتهای فناور و نوآور و حتی شرکتهای نوپا را تسهیل نماید. این موضوعی است که در ادبیات جدید این حوزه از آن تعبیر به «کارآفرینی بینالمللی» میشود و «مراکز رشد و نوآوری بینالمللی» یکی از اجزای آن هستند. در این تحقیق سازوکار ایجاد یک مرکز نوآوری در خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق توسط پژوهشکده مطالعات فناوری انجام شده و اندیشکده توسعه صادرات ایران در انجام آن به عنوان همکار مشارکت داشته است.
ادامه مطلبشرکتهای کوچک و متوسط نقش عمدهای در بیشتر اقتصادها، بهویژه در کشورهای در حال توسعه دارند. با مطالعه و بررسی الگوهای موجود در جهان برای بین الملی سازی شرکت های کوچک و متوسط معمولا دو دیدگاه متضاد وجود دارد: اول شرکت هایی هستند که فرایند بین المللی سازی آنها به طور آهسته و تدریجی و سنتی رخ میدهد و دیدگاه دوم شرکت هایی هستند که بلافاصله پس از تاسیس در مدت کوتاهی بین المللی میشوند و در بازارهای خارجی فعالیت میکنند. انتخاب الگوی بین المللی سازی یک تصمیم استراتژیک است که توسط قابلیت ها و منابع شرکت تعیین می شود.حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه شرکت های کوچک و متوسط که ماهیت آنها محدودیت منابع است میتوانند به سرعت در مدت کوتاهی پس از تاسیس بین المللی شوند؟ لذا هدف این پژوهش بررسی عواملی است که سبب میشود این شرکت ها در بافت ایران بتوانند از الگوی بین المللی شدن زودهنگام استفاده کنند و به سرعت صادراتی شوند.
ادامه مطلببرای تعریف صنایع خلاق میبایستی از تعریف صنایع فرهنگی شروع نماییم. مفهوم صنایع فرهنگی نخستین باز در زمان جنگ جهانی دوم توسط آدرنو و هورکهایمر که دو فیلسوف آلمانی بودند ارائه گردید. این دو نفر از این لفظ برای توصیف صنعت قدرتمند فیلمسازی آمریکا استفاده نمودند. از نظر ایشان این پدیده دشمن بشریت و زمینهساز سلطه تکنولوژی بر انسان بود. پس از آن زمانی که استرالیا تصمیم داشت در سیاستهای اقتصادی خود از این صنایع استفاده نماید لغت صنایع خلاق را ارائه داد که ضمن آنکه بار معنایی منفی لغت قبلی را نداشت صنایع مبتنی بر کامپیوتر و اینترنت را هم شامل میشد.
ادامه مطلب