صنایع خلاق به لحاظ فرهنگی میتواند باعث ارتقاء تصویر یک کشور شود و با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی و پیشینه غنی فرهنگی ایران در امر صادرات و ظرفیتهای کنونی موجود در کشور به نظر میرسد توجه به حوزه صادرات صنایع خلاق و فرهنگی میتواند گزینه مناسبی باشد. در کشورهای پیشرو در زمینه صنایع خلاق، سرمایهگذاریهای کلان و سیاستگذاریهای متنوعی صورت گرفتهاست که کشور ما برای ورود به عرصه بینالملل و صادرات صنایع خلاق نیازمند تدوین برنامههای منسجمتری است. در ادامه به مطالعه کشور کره جنوبی به عنوان یک نمونه موفق در صادرات صنایع خلاق میپردازیم.
صنایع خلاق نقش مهمی بر تجارت بینالمللی کالاها ایفا میکند. صادرات جهانی کالاهای خلاق از 208 میلیارد دلار در سال 2002 به 524 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش یافته است. از سال 2007، آسیا بزرگترین صادرکننده کالاهای خلاق بوده است (با صادرات کالاهای خلاق به مبلغ 308 میلیارد دلار در سال 2020)، پس از آن اروپا (169 میلیارد دلار آمریکا)، آمریکای شمالی (37 میلیارد دلار آمریکا) قرار دارند. وجود چین در آسیا که به تنهایی 32 درصد از صادرات کالاهای خلاق جهانی را به خود اختصاص دادهاست مهمترین دلیل کسب عنوان بزرگترین صادرکننده کالاهای خلاق است. صادرات کالاهای خلاق در مقایسه با رشد متوسط سالیانه 2.4 درصد صادرات کلی، به طور میانگین در دوره 2006 تا 2020 با نرخ رشد سالانه 3.5 درصد افزایش یافتهاند. در سال 2009 در طی بحران مالی و اقتصادی جهانی و سالهای 2015 و 2016 با کاهش روند سرعت تجارت جهانی، صادرات کالاهای خلاق همچنان از شرایط مقاومتری بهرهمند بود.
کره جنوبی از جمله کشورهایی است که رشد قابلتوجهی در حوزه صنایع خلاق داشتهاست. این کشور توانسته است با سریالهای خود مخاطبین زیادی را از سراسر دنیا جذب نموده و از ظرفیت زنجیرههای خود بهمنظور و برندینگ کشور و تبلیغ سایر حوزههای صنایع خلاق مانند گردشگری،غذا، ادبیات و زبان کرهای استفاده نماید. از اواسط دهه 1990 تا اواسط دهه 2000، سریالهای تلویزیونی و موسیقی کره جنوبی شهرت بسیاری در کشورهای آسیایی به دست آوردند. بهطوریکه با پخش یک سریال کرهای از تلویزیون ملی چین، این مجموعه در بین محتواهای ویدئویی وارداتی تاریخ چین، رتبه دوم را به خود اختصاص داد. از آن زمان به بعد، عبارت هالیو یا «موج کرهای» برای اولین بار ظاهر شد که به شور جهانی فرهنگ کره اشاره دارد. از اواسط دهه 2000 تا اوایل دهه 2010، موج کرهای با شکوفایی گروههای خوانندگی دختران و پسران گسترش یافت و توانست علاوه بر آسیا، مخاطبان زیادی را از سراسر جهان جذب نماید و محبوبیت فراوانی پیدا کند. دولت کره جنوبی حمایتهای متنوعی را از بخش صنایع خلاق کردهاست. در ادامه به معرفی برخی نهادهای دولتی تأثیرگذار در این صنعت میپردازیم:
سرویس فرهنگ و اطلاعات کره (KOCIS[1]):
بهعنوان بازوی وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری باهدف ترویج فرهنگ کرهای در سطح جهانی، گسترش مبادلات فرهنگی بینالمللی و بازتاب این اخبار به مخاطبان کرهای ایجاد شد. در بخش هنر، KOCIS میزبان نمایشگاهها، نمایشهای هنری، جشنوارههای فیلم و موسیقی بوده و با مطبوعات بینالمللی، دانشگاهها و هنرمندان بسیاری از سراسر جهان ارتباط دارد. در حال حاضر، 35 مرکز فرهنگی در 30 کشور مختلف در اختیار دارد که هدف از ایجاد این مراکز ارتقاء تصویر عمومی کره از طریق نمایش و ترویج هنر و تاریخ کشور خود است.
آژانس محتوای خلاق کره (KOCCA[2]) :
یک آژانس دولتی است که بر ارتقای صنعت محتوای کرهای نظارت و هماهنگی دارد. KOCCA نقش مهمی در گسترش فرهنگ و محتوای کرهای در سطح جهانی داشته است و از فناوریهای جدید برای پروژههای خود استفاده میکند. این آژانس برای سالهای زیادی از صنعت بازیسازی در کره جنوبی پشتیبانی کردهاست و با سرمایهگذاری در بخش آموزش نیروی انسانی و زیرساختها کمک زیادی به استارتآپهای کرهای نمودهاست.
کره جنوبی، بهواسطه فیلمها و موسیقی کرهای و با ظهور هالیو هویت خود را در سراسر جهان ارتقا دادهاست و به لطف محبوبیت هالیو، صنعت گردشگری کره رونق بسیاری گرفتهاست. همچنین منجر به معرفی و محبوبیت محصولاتی نظیر غذا و پوشاک کرهای شدهاست. پس از موفقیت هالیو و جهانی شدن آن، میزان واردات محصولات فیلم و تلویزیون کاهش پیدا کرد و صادرات آثار تلویزیونی کره علاوه بر آسیا به همه نقاط دنیا گسترش یافتهاست.
[1] The Korean Culture and Information Service
[2] The Korea Creative Content Agency
یک نظر بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز با * مشخص شده اند