شرکتهای کوچک و متوسط نقش عمدهای در بیشتر اقتصادها، بهویژه در کشورهای در حال توسعه دارند. با مطالعه و بررسی الگوهای موجود در جهان برای بین الملی سازی شرکت های کوچک و متوسط معمولا دو دیدگاه متضاد وجود دارد: اول شرکت هایی هستند که فرایند بین المللی سازی آنها به طور آهسته و تدریجی و سنتی رخ میدهد و دیدگاه دوم شرکت هایی هستند که بلافاصله پس از تاسیس در مدت کوتاهی بین المللی میشوند و در بازارهای خارجی فعالیت میکنند. انتخاب الگوی بین المللی سازی یک تصمیم استراتژیک است که توسط قابلیت ها و منابع شرکت تعیین می شود.حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه شرکت های کوچک و متوسط که ماهیت آنها محدودیت منابع است میتوانند به سرعت در مدت کوتاهی پس از تاسیس بین المللی شوند؟ لذا هدف این پژوهش بررسی عواملی است که سبب میشود این شرکت ها در بافت ایران بتوانند از الگوی بین المللی شدن زودهنگام استفاده کنند و به سرعت صادراتی شوند.
شرکتهای کوچک و متوسط نقش عمدهای در بیشتر اقتصادها، بهویژه در کشورهای در حال توسعه دارند. با مطالعه و بررسی الگوهای موجود در جهان برای بین الملی سازی شرکت های کوچک و متوسط معمولا دو دیدگاه متضاد وجود دارد: اول شرکت هایی هستند که فرایند بین المللی سازی آنها به طور آهسته و تدریجی و سنتی رخ میدهد و دیدگاه دوم شرکت هایی هستند که بلافاصله پس از تاسیس در مدت کوتاهی بین المللی میشوند و در بازارهای خارجی فعالیت میکنند. انتخاب الگوی بین المللی سازی یک تصمیم استراتژیک است که توسط قابلیت ها و منابع شرکت تعیین می شود.حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه شرکت های کوچک و متوسط که ماهیت آنها محدودیت منابع است میتوانند به سرعت در مدت کوتاهی پس از تاسیس بین المللی شوند؟ لذا هدف این پژوهش بررسی عواملی است که سبب میشود این شرکت ها در بافت ایران بتوانند از الگوی بین المللی شدن زودهنگام استفاده کنند و به سرعت صادراتی شوند.
پس چه عواملی سبب میشود تا شرکت های کوچک و متوسط بتوانند زودهنگام صادراتی شوند؟
سیاست های کشورهای پیشرفته در دنیا با هدف حمایت از بین المللی سازی هرچه سریعتر شرکت های کوچک و متوسط است چرا که بر اساس گزارش بانک جهانی, این شرکت ها حدود 90% مشاغل دنیا را تشکیل میدهند اما در ایران مطالعات بسیار کمی پیرامون بین المللی سازی این شرکت ها به ویژه بین المللی سازی از طریق الگوی زودهنگام صورت گرفته است که این مطالعات در زمینه ی بررسی عوامل تاثیرگذار در پیروی شرکت ها از این الگو در داخل کشور به شدت محدودتر است. به نحوی که میتوان گفت عملا این حوزه تحقیق برای شرکت های کوچک و متوسط ایرانی جدید باقی مانده است. ما قصد داریم با بررسی عوامل اثرگذار بر بین المللی شدن زودهنگام شرکت های کوچک و متوسط موفق ایرانی و تکیه بر مقالات به روز و معتبر دنیا تلاش کنیم تا مسیری پیش روی شرکت های ایرانی که قصد ورود به بازارهای جهانی را دارند بگذاریم که بتوانند با پرورش و شناسایی عوامل موثر, گامی سریع تر در بازار جهانی بگذارند.
نتیجه این پژوهش برای چه مخاطبانی مفید خواهدبود؟
– شرکت ها و موسسات آموزشی، مشاوره ای و تسهیل گران صادراتی و مدیران شرکت های کوچک و متوسط ایرانی
– معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
– اتاق های بازرگانی ایران
– سازمان صنایع کوچک
– سازمان توسعه تجارت ایران
این پژوهش چه کاربردهایی خواهد داشت؟
- در سطح خرد، به مدیران و موسسان شرکتهای کوچک و متوسط کمک میکند تا بتوانند با شناسایی و ریشه یابی عوامل تاثیرگذار در صادرات زودهنگام, به پرورش آنها بپردازند و هرچه سریع تر خود را صادراتی کنند و به بازارهای خارجی دست یابند.
- در سطح میانی و کلان، به موسسات آموزشی و سازمان های حمایتی مرتبط با صنایع کوچک و متوسط کمک میکند تا بتوانند با آشنایی عوامل اثرگذار در صادرات زودهنگام شرکت ها در ایران, شرایط رشد و پرورش این عوامل را برای شرکت هایی که پتانسیل صادراتی دارند مهیا کنند.
یک نظر بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز با * مشخص شده اند