آشنایی با شرکتهای مدیریت صادرات Export Managment Company (EMC)
- یادداشت ها
- 26 اردیبهشت, 1401
با فراگیری روزافزون فناوریهای دیجیتال و فرصتهای بالقوه اقتصاد دیجیتالی برای ورود به بازارهای بینالمللی، این سؤال پیش میآید که آیا واقعاً دیجیتالی شدن برای بنگاهها با وجود محدودیتها و چالشهایی که با آنها مواجهاند توانسته است بر عملکرد صادراتیشان، تأثیر گذارد و اگر پاسخ مثبت است، این تأثیر چگونه بوده است
ادامه مطلباصطلاح «قابلیت پویا» تعریف مطلقی ندارد و باتوجهبه سطح نگرش (سطح راهبردی، سطح عملیاتی و تاکتیکی)، تعریفها و برداشتهای مختلفی از آن ارائه میشود. قابلیت، در لغت به معنای داشتن ظرفیت یا توانایی برای انجام بعضی کارها، دستیابی به تأثیرات ویژه یا
اهداف از قبل تعیین شده و یا توانایی انجام یک راهکار ویژه است (شوارتز،2013) به عبارتی قابلیت عبارت است از ظرفیت شرکت برای آرایش منابع بهمنظور کسب یک نتیجه نهایی مطلوب (تیس و همکاران،1997) .
برخی از ماموریت های اندیشکده توسعه صادرات
ادامه مطلبمرور SMEها نقش پررنگی در رشد اقتصادی و فراهمآوردن فرصتهای اشتغال هر کشور و منطقه دارند که برای تداوم و تقویت این نقش نیاز به صادرات و حضور در بازارهای جهانی است. در فعالیتهای بینالمللی بهترین استراتژی این است که بتوان مزیت رقابتی منحصربهفردی داشت. دانش رکن اصلی شرکتها برای موفقیت در بازار جهانی است و شناخت بازار هدف و شبکهسازی لازمه کسب دانش. درواقع داشتن دانش و چشمانداز ۲ آلمان مهم در جستجوی فرصتهای بینالمللی است.
ادامه مطلبتوسعه صادرات خصوصاً در بخش محصولات صنعتی و فناورانه یکی از اولویتهای قطعی کشور است. این موضوع با لحاظ ظرفیت شکلگرفته در کشور در دهه اخیر در حوزه اکوسیستم نوآوری اهمیت مضاعفی پیدا میکند. در حال حاضر بیش از 6 هزار شرکت دانشبنیان، بیش از هزار شرکت خلاق، بیش از 500 مرکز نوآوری و شتابدهنده در کشور فعال هستند و بخش مهمی از این ظرفیت نهفقط در ابعاد داخلی و بلکه در ابعاد بینالمللی است که میتواند حیات مولد و روبه رشد خود را تداوم بخشد. اکوسیستم نوآوری در بعد بینالملل، باید توسعه کسبوکار بین الملل شرکتهای فناور و نوآور و حتی شرکتهای نوپا را تسهیل نماید. این موضوعی است که در ادبیات جدید این حوزه از آن تعبیر به «کارآفرینی بینالمللی» میشود و «مراکز رشد و نوآوری بینالمللی» یکی از اجزای آن هستند. در این تحقیق سازوکار ایجاد یک مرکز نوآوری در خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق توسط پژوهشکده مطالعات فناوری انجام شده و اندیشکده توسعه صادرات ایران در انجام آن به عنوان همکار مشارکت داشته است.
ادامه مطلبیک شرکت کاملاً مستقل است که در قالب یک قرارداد رسمى وظایف واحـد صادراتی یک شرکت (تولیدکننده) را به عهده میگیرد و متعهد به ایجاد رابطه بلندمدت بین تولیدکننده و مصرفکننده در بازار صادراتی میشود.
ادامه مطلب