آشنایی با شرکتهای مدیریت صادرات Export Managment Company (EMC)
- یادداشت ها
- 26 اردیبهشت, 1401
در سالهای متمادی اخیر رهبر انقلاب تلاش وافری برای تبیین جایگاه و اهمیت ویژه تولید در کشور داشته اند که مصادیق پرشماری از جمله نامگذاری شعار سالهای اخیر به عناوین مرتبط با تولید دارد. به نظر نگارنده میتوان این نگاه راهبردی و در عین حال تبیینی ایشان نسبت به مسئله تولید را نوعی گفتمان سازی برای تولید دانست. منظور از گفتمان در اینجا مجموعه ای از باورها، ارزشها و هنجارهایی است که قادر باشد یک موضوع نو و حیاتی را در فکر و کنش افراد جامعه خصوصا نخبگان جاری و ساری کند. در ادامه نکاتی در خصوص ابعاد «گفتمان تولید» بیان میشود.
ادامه مطلبیکی از مسائل مهم در عدم توسعهیافتگی صادرات در کشور خصوصاً در حوزه دانشبنیان که بازیگران اصلیِ آن شرکتهای کوچک و متوسط مبتنی بر فناوری هستند، شکلنگرفتن مجموعه بازیگران مختلف و ساختارهای همکاری مؤثر در امر صادرات است.
ادامه مطلبطرح پژوهشی طراحی شبکه ارتباطی توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان کشوربرای بالفعل شدن ظرفیت های شرکت های دانش بنیان کشور در بازارهای جهانی، نیاز مبرمی به شبکه سازی میان توانمندی های داخلی و فرصت ها و بازیگران خارجی وجود دارد.
این پروژه پژوهشی طراحی شبکه ارتباطی توسعه صادرات شرکتهای دانش بنیان کشور با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به اتمام رسید.
برای تعریف صنایع خلاق میبایستی از تعریف صنایع فرهنگی شروع نماییم. مفهوم صنایع فرهنگی نخستین باز در زمان جنگ جهانی دوم توسط آدرنو و هورکهایمر که دو فیلسوف آلمانی بودند ارائه گردید. این دو نفر از این لفظ برای توصیف صنعت قدرتمند فیلمسازی آمریکا استفاده نمودند. از نظر ایشان این پدیده دشمن بشریت و زمینهساز سلطه تکنولوژی بر انسان بود. پس از آن زمانی که استرالیا تصمیم داشت در سیاستهای اقتصادی خود از این صنایع استفاده نماید لغت صنایع خلاق را ارائه داد که ضمن آنکه بار معنایی منفی لغت قبلی را نداشت صنایع مبتنی بر کامپیوتر و اینترنت را هم شامل میشد.
ادامه مطلبدر این تحقیق سعی خواهد شد بر شرکتهای فعال در حوزه ی صادرات، که به نظر میرسد استفاده از پلفرم های دیجتالی را، در دستور کار خود داشته اند تمرکز نموده و نحوه ی فعالیت آنها را در این حوزه، مورد بررسی قرار دهیم.
با توجه به وجود محدودیت های موجود در کشور و تحریم های اعمال شده، به نظر می رسد تاکنون توجهی جدی به این مقوله صورت نپذیرفته است.
پروژه شناسایی فرصتهای صادراتی ذیل طرح شهید احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان اواسط آذرماه 1400 زیر نظر دکتر امیر ذاکری عضو هیئتعلمی دانشکده پیشرفت دانشکده و مدیر اندیشکده توسعه صادرات با جمعی از دانشجویان از دانشگاههای برتر تهران آغاز به کارکرد.
ادامه مطلب