728 x 90



  • تدوین سیاست نامه توسعه صادرات صنایع خلاق و فرهنگی

    تدوین سیاست نامه توسعه صادرات صنایع خلاق و فرهنگی0

    حمایت از توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر صنایع خلاق سابقه‌ای حدودا ده ساله در کشور دارد و لازم است مسیر طی شده و مسیرهای پیشِ‌ِرو خصوصا از منظر بسترسازی برای ورود این شرکت‌ها به بازارهای بین‌المللی مورد بازخوانی دقیق قرار گیرد. اندیشکده توسعه صادرات ایران در یکی از تحقیقات اخیر خود به بررسی موضوع راهبردی توسعه

    ادامه مطلب
  • یادداشت سیاستی فرصت‌های صادراتی افزودنی‌های غذایی در بازار روسیه

    یادداشت سیاستی فرصت‌های صادراتی افزودنی‌های غذایی در بازار روسیه0

    کشور روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان، نقش مهمی در بازار جهانی با منابع طبیعی و صنایع روبه‌رشد ایفا می‌کند. صنعت غذای روسیه در سال‌های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده و با افزایش تقاضا، تغییر ترجیحات غذایی و بهبود استانداردهای زندگی، اهمیت پیدا کرده است. با افزایش شهرنشینی و گسترش طبقه متوسط، تقاضای فزآینده برای محصولات غذایی متنوع ایجاد شده است. هرچند صنعت غذایی روسیه رشد کرده، اما با چالش‌های تأمین افزودنی‌های غذایی مواجه است. تحریم‌های بین‌المللی باعث کاهش وابستگی به کشورهای اروپایی شده و فرصت‌های جدیدی برای تأمین‌کنندگان بین‌المللی ایجاد کرده است. با توجه به شرایط فعلی بازار افزودنی‌های غذایی در روسیه، افزایش هماهنگی نظارتی، انطباق با استانداردهای بین‌المللی، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، تسهیل دسترسی به بازار، افزایش آگاهی مصرف‌کننده و تقویت تعامل دیپلماتیک و تراز تجار دو کشور می‌تواند به ارتقاء صادرات افزودنی‌های غذایی به روسیه کمک کند.

    ادامه مطلب
  • سامانه های اطلاع رسانی مقررات تجارت بین الملل

    سامانه های اطلاع رسانی مقررات تجارت بین الملل0

    پس از لازم الاجرا شدن موافقتنامه تسهیل تجارت در دسامبر ۲۰۱۳، تعهداتی جهت بهبود رویه های گمرکی ایجاد شد که یکی از این تعهدات مربوط به افزایش توانایی های بخش های مختلف جهت انطباق با الزامات فرامرزی، پیروی از آن و تسهیل تجارت بود. البته این توافقات منافع بالقوه متقابلی نیز داشت که برای هر

    ادامه مطلب
  • گزارش عصرانه صادراتی

    گزارش عصرانه صادراتی0

    صنایع خلاق به لحاظ فرهنگی می­تواند باعث ارتقاء تصویر یک کشور شود و با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی و پیشینه غنی فرهنگی ایران در امر صادرات و ظرفیت‌های کنونی موجود در کشور به نظر می‌رسد توجه به حوزه صادرات صنایع خلاق و فرهنگی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در کشورهای پیشرو در زمینه صنایع خلاق، سرمایه­گذاری­های کلان و سیاست­گذاری­های متنوعی صورت گرفته­است که کشور ما برای ورود به عرصه بین­الملل و صادرات صنایع خلاق نیازمند تدوین برنامه­های منسجم­تری است. در ادامه به مطالعه کشور کره جنوبی به عنوان یک نمونه موفق در صادرات صنایع خلاق می­پردازیم.

    ادامه مطلب
  • تجربه کشور کره جنوبی در صادرات صنایع خلاق

    تجربه کشور کره جنوبی در صادرات صنایع خلاق0

    صنایع خلاق به لحاظ فرهنگی می­تواند باعث ارتقاء تصویر یک کشور شود و با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی و پیشینه غنی فرهنگی ایران در امر صادرات و ظرفیت‌های کنونی موجود در کشور به نظر می‌رسد توجه به حوزه صادرات صنایع خلاق و فرهنگی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در کشورهای پیشرو در زمینه صنایع خلاق، سرمایه­گذاری­های کلان و سیاست­گذاری­های متنوعی صورت گرفته­است که کشور ما برای ورود به عرصه بین­الملل و صادرات صنایع خلاق نیازمند تدوین برنامه­های منسجم­تری است. در ادامه به مطالعه کشور کره جنوبی به عنوان یک نمونه موفق در صادرات صنایع خلاق می­پردازیم.

    ادامه مطلب
  • چگونه شرکت های کوچک و متوسط با وجود منابع محدود میتوانند از الگوی بین المللی شدن زودهنگام پیروی کنند؟

    چگونه شرکت های کوچک و متوسط با وجود منابع محدود میتوانند از الگوی بین المللی شدن زودهنگام پیروی کنند؟0

    شرکت‌های کوچک و متوسط نقش عمده‌ای در بیشتر اقتصادها، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه دارند. با مطالعه و بررسی الگوهای موجود در جهان برای بین الملی سازی شرکت های کوچک و متوسط معمولا دو دیدگاه متضاد وجود دارد: اول شرکت هایی هستند که فرایند بین المللی سازی آنها به طور آهسته و تدریجی و سنتی رخ میدهد و دیدگاه دوم شرکت هایی هستند که بلافاصله پس از تاسیس در مدت کوتاهی بین المللی میشوند و در بازارهای خارجی فعالیت میکنند. انتخاب الگوی بین المللی سازی یک تصمیم استراتژیک است که توسط قابلیت ها و منابع شرکت تعیین می شود.حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه شرکت های کوچک و متوسط که ماهیت آنها محدودیت منابع است میتوانند به سرعت در مدت کوتاهی پس از تاسیس بین المللی شوند؟ لذا هدف این پژوهش بررسی عواملی است که سبب میشود این شرکت ها در بافت ایران بتوانند از الگوی بین المللی شدن زودهنگام استفاده کنند و به سرعت صادراتی شوند.

    ادامه مطلب

پست های اخیر

برترین نویسندگان