728 x 90



  • وبلاگ با اسلایدر کوچک

    خلاصه مدیریتی مطالعه تطبیقی مراکز نوآوری خارجی و طراحی سازوکار ایجاد یک مرکز نوآوری خارجی

    توسعه صادرات خصوصاً در بخش محصولات صنعتی و فناورانه یکی از اولویت‌های قطعی کشور است. این موضوع با لحاظ ظرفیت شکل‌گرفته در کشور در دهه اخیر در حوزه اکوسیستم نوآوری اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. در حال حاضر بیش از 6 هزار شرکت دانش‌بنیان، بیش از هزار شرکت خلاق، بیش از 500 مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده در کشور فعال هستند و بخش مهمی از این ظرفیت نه‌فقط در ابعاد داخلی و بلکه در ابعاد بین‌المللی است که می‌تواند حیات مولد و روبه رشد خود را تداوم بخشد. اکوسیستم نوآوری در بعد بین‌الملل، باید توسعه کسب‌وکار بین الملل شرکت‌های فناور و نوآور و حتی شرکت‌های نوپا را تسهیل نماید. این موضوعی است که در ادبیات جدید این حوزه از آن تعبیر به «کارآفرینی بین‌المللی» می‌شود و «مراکز رشد و نوآوری بین‌المللی» یکی از اجزای آن هستند. در این تحقیق سازوکار ایجاد یک مرکز نوآوری در خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق توسط پژوهشکده مطالعات فناوری انجام شده و اندیشکده توسعه صادرات ایران در انجام آن به عنوان همکار مشارکت داشته است.

همه ی پست ها

  • پیشنهاد ایجاد مرکز هوشمندی سیاستی صادرات و سرمایه گذاری خارجی

    پیشنهاد ایجاد مرکز هوشمندی سیاستی صادرات و سرمایه گذاری خارجی0

    توجه توامان به درون زایی و برون گرایی اقتصاد یکی از اصول مصرح اقتصاد مقاومتی است که متاسفانه تاکنون کمتر مجال پرداختن جدی به آن فراهم شده است. درون‌زایی اصل مهمی است که خوداتکایی و استفاده از سرمایه‌های داخلی را در بردارد و در سالهای اخیر به خوبی در جامعه و اقتصاد ایران تبیین شده و در حال تثبیت است؛ اما برون گرایی به سبب برخی تجارب تلخ تاریخی، یا رخوتهای مدیرانِ اهل شعار برای پیمودن میانبرهای اتکا به خارج و یا بداندیشیهای روشن فکرنمایان و فرصت طلبیهای دلالان، بیشتر گرفتار برداشتهای نادست شده است تا راهبردهای دقیق و منسجم و برنامه‌های عملیاتی.

    ادامه مطلب
  • معرفی نهادهای حامی صادرات

    معرفی نهادهای حامی صادرات0

    در کشور ما نهادها و سازمان‌های مختلفی در ارتباط با مقوله صادرات کالا و خدمات وجود دارند که برخی از آن‌ها غالباً به ارائه مجوزها و تنظیم قوانین و مقررات می‌پردازند و عموم آن‌ها خدمات، تسهیلات و حمایت‌های مختلفی را در جهت توسعه صادرات ارائه می‌دهند. بر این اساس، آشنایی و تعامل با این ارگان‌ها برای تجار، بازرگانان، صادرکنندگان، مدیران و همه علاقه‌مندان به حوزه صادرات مفید و ضروری است

    ادامه مطلب
  • سامانه داده محور توسعه صادرات

    سامانه داده محور توسعه صادرات2

    روی‌آوردن به توسعه صادرات محور یکی از استراتژی‌هایی است که می‌تواند رشـد کشورها را تضمین کند. یکی از کارهای مهمی که جهت توسعه صادرات انجام می‌گیرد تجزیه‌وتحلیل عميـق بـازار است که کاری نیازمنـد صـرف هزینه و انرژی بالایی است و لذا بهتر است ابتدا بازارهای هدف مشخصی و به مقایسه‌ای مورد بررسی اولیه قرار گیرند. شرکت‌های تولیدی و صادراتی معمولاً برای تدوین برنامه صادرات خود با شیوه‌های سنتی به رصـد صادراتی می‌پردازند؛ این شرکت‌ها نیاز دارند که با سرعت و دقت مناسبی تشخیص دهند که کدام محصولات در کدام بازارهای خارجی شانس بیشتری برای موفقیت دارند؟

    ادامه مطلب

پست های اخیر

برترین نویسندگان