728 x 90



  • معرفی نهادهای حامی صادرات

    معرفی نهادهای حامی صادرات0

    در کشور ما نهادها و سازمان‌های مختلفی در ارتباط با مقوله صادرات کالا و خدمات وجود دارند که برخی از آن‌ها غالباً به ارائه مجوزها و تنظیم قوانین و مقررات می‌پردازند و عموم آن‌ها خدمات، تسهیلات و حمایت‌های مختلفی را در جهت توسعه صادرات ارائه می‌دهند. بر این اساس، آشنایی و تعامل با این ارگان‌ها برای تجار، بازرگانان، صادرکنندگان، مدیران و همه علاقه‌مندان به حوزه صادرات مفید و ضروری است

    ادامه مطلب
  • سامانه داده محور توسعه صادرات

    سامانه داده محور توسعه صادرات2

    روی‌آوردن به توسعه صادرات محور یکی از استراتژی‌هایی است که می‌تواند رشـد کشورها را تضمین کند. یکی از کارهای مهمی که جهت توسعه صادرات انجام می‌گیرد تجزیه‌وتحلیل عميـق بـازار است که کاری نیازمنـد صـرف هزینه و انرژی بالایی است و لذا بهتر است ابتدا بازارهای هدف مشخصی و به مقایسه‌ای مورد بررسی اولیه قرار گیرند. شرکت‌های تولیدی و صادراتی معمولاً برای تدوین برنامه صادرات خود با شیوه‌های سنتی به رصـد صادراتی می‌پردازند؛ این شرکت‌ها نیاز دارند که با سرعت و دقت مناسبی تشخیص دهند که کدام محصولات در کدام بازارهای خارجی شانس بیشتری برای موفقیت دارند؟

    ادامه مطلب
  • “تولیدِ دانش بنیان”؛ بسطی بر مفهوم شرکتهای دانش بنیان

    “تولیدِ دانش بنیان”؛ بسطی بر مفهوم شرکتهای دانش بنیان0

    «تولید» با دو وصفِ «دانش بنیان» و «اشتغال آفرین» به عنوان شعار امسال از سوی رهبر انقلاب برگزیده شد. در این نوشتار قصد داریم قدری مفهوم “دانش بنیانی” را با تاکید بر دوگانه “شرکتهای دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان” تبیین کنیم. بهمین سبب عنوان «تولید دانش بنیان» را برای این نوشتار برگزیدیم و نشان خواهیم داد میتواند پل مناسبی باشد بین مفهوم خاص و محدود شرکتهای دانش بنیان و مفهوم گسترده اقتصاد دانش بنیان.

    ادامه مطلب
  • انواع هوش و نقش آن در فرآیند بین‌المللی شدن

    انواع هوش و نقش آن در فرآیند بین‌المللی شدن0

    مرور SMEها نقش پررنگی در رشد اقتصادی و فراهم‌آوردن فرصت‌های اشتغال هر کشور و منطقه دارند که برای تداوم و تقویت این نقش نیاز به صادرات و حضور در بازارهای جهانی است. در فعالیت‌های بین‌المللی بهترین استراتژی این است که بتوان مزیت رقابتی منحصربه‌فردی داشت. دانش رکن اصلی شرکت‌ها برای موفقیت در بازار جهانی است و شناخت بازار هدف و شبکه‌سازی لازمه کسب دانش. درواقع داشتن دانش و چشم‌انداز ۲ آلمان مهم در جستجوی فرصت‌های بین‌المللی است.

    ادامه مطلب
  • خلاصه مدیریتی مطالعه تطبیقی مراکز نوآوری خارجی و طراحی سازوکار ایجاد یک مرکز نوآوری خارجی

    خلاصه مدیریتی مطالعه تطبیقی مراکز نوآوری خارجی و طراحی سازوکار ایجاد یک مرکز نوآوری خارجی0

    توسعه صادرات خصوصاً در بخش محصولات صنعتی و فناورانه یکی از اولویت‌های قطعی کشور است. این موضوع با لحاظ ظرفیت شکل‌گرفته در کشور در دهه اخیر در حوزه اکوسیستم نوآوری اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. در حال حاضر بیش از 6 هزار شرکت دانش‌بنیان، بیش از هزار شرکت خلاق، بیش از 500 مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده در کشور فعال هستند و بخش مهمی از این ظرفیت نه‌فقط در ابعاد داخلی و بلکه در ابعاد بین‌المللی است که می‌تواند حیات مولد و روبه رشد خود را تداوم بخشد. اکوسیستم نوآوری در بعد بین‌الملل، باید توسعه کسب‌وکار بین الملل شرکت‌های فناور و نوآور و حتی شرکت‌های نوپا را تسهیل نماید. این موضوعی است که در ادبیات جدید این حوزه از آن تعبیر به «کارآفرینی بین‌المللی» می‌شود و «مراکز رشد و نوآوری بین‌المللی» یکی از اجزای آن هستند. در این تحقیق سازوکار ایجاد یک مرکز نوآوری در خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق توسط پژوهشکده مطالعات فناوری انجام شده و اندیشکده توسعه صادرات ایران در انجام آن به عنوان همکار مشارکت داشته است.

    ادامه مطلب
  • آشنایی با شرکت‌های مدیریت صادرات Export Managment Company (EMC)

    آشنایی با شرکت‌های مدیریت صادرات Export Managment Company (EMC)0

    یک شرکت کاملاً مستقل است که در قالب یک قرارداد رسمى وظایف واحـد صادراتی یک شرکت (تولیدکننده) را به عهده می‌گیرد و متعهد به ایجاد رابطه بلندمدت بین تولیدکننده و مصرف‌کننده در بازار صادراتی می‌شود.

    ادامه مطلب