ارائه درس بین المللی شدن نوآوری در دانشگاه علم و صنعت ایران
- اخبار
- 17 اسفند, 1403
لجستیک در حقیقت به فرایندی گفته میشود که از زمان تولید و یا ورود یک کالا، در هر سطح و اندازهای، به بازار صورت میگیرد تا آن کالا در نهایت به دست مصرفکننده برسد این فرایند از سه مرحله اصلی برنامهریزی، انتقال و نظارت تشکیل شده است. اگر بخواهیم تعریف علمی برای آن ارائه دهیم باید بگوییم علم مربوط به حرکت و انتقال یک کالا در طول زمان و مکان است. زنجیره تامین در یک تعریف ساده و خلاصه، شبکهای از فعالیتها است که به منظور توسعه محصول، بازاریابی، تهیه مواد و نیازهای اولیه، مدیریت ارسال و تدارکات (لجستیک) و به کارگیری روشهای مدرن در تحقق اهداف سازمان انجام میشود.
ادامه مطلبدادوستد و مسائل مرتبط با آن قدمتی به درازای تاریخ بشریت و ارتباطات جهت رفع نیازها داشته و یکی از ارکان اصلی این دادوستد مسئله تحویل یا بهتر بگوییم، حملونقل کالا بوده است. امروزه نیز جابهجایی کالا از مقصد به مبدأ، بهعنوان یکی از مهمترین حلقههای زنجیره تأمین و ارزش دارای نقش انکارناپذیر در توفیق و یا شکست تجارتهای داخلی و بینالمللی دارد.
ادامه مطلبزنجیره ارزش جهانی و ارتقای در آن اصطلاح “زنجیره ارزش جهانی” به طیف وسیعی از فعالیتها گفته میشود که بنگاهها، کار کشاورزان و کارگران برای تولید یک محصول یا خدمت از مرحله ایده تا پدیده، استفاده نهایی، بازیافت یا استفاده مجدد آن انجام میدهند. این فعالیتها شامل تحقیق و توسعه، طراحی، تولید، پردازش، مونتاژ، توزیع،
ادامه مطلبتوجه توامان به درون زایی و برون گرایی اقتصاد یکی از اصول مصرح اقتصاد مقاومتی است که متاسفانه تاکنون کمتر مجال پرداختن جدی به آن فراهم شده است. درونزایی اصل مهمی است که خوداتکایی و استفاده از سرمایههای داخلی را در بردارد و در سالهای اخیر به خوبی در جامعه و اقتصاد ایران تبیین شده و در حال تثبیت است؛ اما برون گرایی به سبب برخی تجارب تلخ تاریخی، یا رخوتهای مدیرانِ اهل شعار برای پیمودن میانبرهای اتکا به خارج و یا بداندیشیهای روشن فکرنمایان و فرصت طلبیهای دلالان، بیشتر گرفتار برداشتهای نادست شده است تا راهبردهای دقیق و منسجم و برنامههای عملیاتی.
ادامه مطلبدر کشور ما نهادها و سازمانهای مختلفی در ارتباط با مقوله صادرات کالا و خدمات وجود دارند که برخی از آنها غالباً به ارائه مجوزها و تنظیم قوانین و مقررات میپردازند و عموم آنها خدمات، تسهیلات و حمایتهای مختلفی را در جهت توسعه صادرات ارائه میدهند. بر این اساس، آشنایی و تعامل با این ارگانها برای تجار، بازرگانان، صادرکنندگان، مدیران و همه علاقهمندان به حوزه صادرات مفید و ضروری است
ادامه مطلبرویآوردن به توسعه صادرات محور یکی از استراتژیهایی است که میتواند رشـد کشورها را تضمین کند. یکی از کارهای مهمی که جهت توسعه صادرات انجام میگیرد تجزیهوتحلیل عميـق بـازار است که کاری نیازمنـد صـرف هزینه و انرژی بالایی است و لذا بهتر است ابتدا بازارهای هدف مشخصی و به مقایسهای مورد بررسی اولیه قرار گیرند. شرکتهای تولیدی و صادراتی معمولاً برای تدوین برنامه صادرات خود با شیوههای سنتی به رصـد صادراتی میپردازند؛ این شرکتها نیاز دارند که با سرعت و دقت مناسبی تشخیص دهند که کدام محصولات در کدام بازارهای خارجی شانس بیشتری برای موفقیت دارند؟
ادامه مطلب«تولید» با دو وصفِ «دانش بنیان» و «اشتغال آفرین» به عنوان شعار امسال از سوی رهبر انقلاب برگزیده شد. در این نوشتار قصد داریم قدری مفهوم “دانش بنیانی” را با تاکید بر دوگانه “شرکتهای دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان” تبیین کنیم. بهمین سبب عنوان «تولید دانش بنیان» را برای این نوشتار برگزیدیم و نشان خواهیم داد میتواند پل مناسبی باشد بین مفهوم خاص و محدود شرکتهای دانش بنیان و مفهوم گسترده اقتصاد دانش بنیان.
ادامه مطلببا فراگیری روزافزون فناوریهای دیجیتال و فرصتهای بالقوه اقتصاد دیجیتالی برای ورود به بازارهای بینالمللی، این سؤال پیش میآید که آیا واقعاً دیجیتالی شدن برای بنگاهها با وجود محدودیتها و چالشهایی که با آنها مواجهاند توانسته است بر عملکرد صادراتیشان، تأثیر گذارد و اگر پاسخ مثبت است، این تأثیر چگونه بوده است
ادامه مطلباصطلاح «قابلیت پویا» تعریف مطلقی ندارد و باتوجهبه سطح نگرش (سطح راهبردی، سطح عملیاتی و تاکتیکی)، تعریفها و برداشتهای مختلفی از آن ارائه میشود. قابلیت، در لغت به معنای داشتن ظرفیت یا توانایی برای انجام بعضی کارها، دستیابی به تأثیرات ویژه یا
اهداف از قبل تعیین شده و یا توانایی انجام یک راهکار ویژه است (شوارتز،2013) به عبارتی قابلیت عبارت است از ظرفیت شرکت برای آرایش منابع بهمنظور کسب یک نتیجه نهایی مطلوب (تیس و همکاران،1997) .