728 x 90



  • طراحی شبکه ارتباطی توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان کشور

    طراحی شبکه ارتباطی توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان کشور0

    طرح پژوهشی طراحی شبکه ارتباطی توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان کشوربرای بالفعل شدن ظرفیت های شرکت های دانش بنیان کشور در بازارهای جهانی، نیاز مبرمی به شبکه سازی میان توانمندی های داخلی و فرصت ها و بازیگران خارجی وجود دارد.
    این پروژه پژوهشی طراحی شبکه ارتباطی توسعه صادرات ‌‌شرکت‌های دانش بنیان کشور با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به اتمام رسید.

    ادامه مطلب
  • توسعه صادرات صنایع خلاق (با تمرکز بر صنعت محتوای دیجیتال)

    توسعه صادرات صنایع خلاق (با تمرکز بر صنعت محتوای دیجیتال)0

    برای تعریف صنایع خلاق می‌بایستی از تعریف صنایع فرهنگی شروع نماییم. مفهوم صنایع فرهنگی نخستین باز در زمان جنگ جهانی دوم توسط آدرنو و هورکهایمر که دو فیلسوف آلمانی بودند ارائه گردید. این دو نفر از این لفظ برای توصیف صنعت قدرتمند فیلم‌سازی آمریکا استفاده نمودند. از نظر ایشان این پدیده دشمن بشریت و زمینه‌ساز سلطه تکنولوژی بر انسان بود. پس از آن زمانی که استرالیا تصمیم داشت در سیاست‌های اقتصادی خود از این صنایع استفاده نماید لغت صنایع خلاق را ارائه داد که ضمن آنکه بار معنایی منفی لغت قبلی را نداشت صنایع مبتنی بر کامپیوتر و اینترنت را هم شامل می‌شد.

    ادامه مطلب
  • پلتفرم های دیجیتال و صادرات از طریق آنها(بررسی، شناسایی و اولویت بندی مهم ترین عوامل تاثر گذار)

    پلتفرم های دیجیتال و صادرات از طریق آنها(بررسی، شناسایی و اولویت بندی مهم ترین عوامل تاثر گذار)0

    در این تحقیق سعی خواهد شد بر شرکتهای فعال در حوزه ی صادرات، که به نظر میرسد استفاده از پلفرم های دیجتالی را، در دستور کار خود داشته اند تمرکز نموده و نحوه ی فعالیت آنها را در این حوزه، مورد بررسی قرار دهیم.
    با توجه به وجود محدودیت های موجود در کشور و تحریم های اعمال شده، به نظر می رسد تاکنون توجهی جدی به این مقوله صورت نپذیرفته است.

    ادامه مطلب
  • پروژه شناسایی فرصت‌های صادراتی طرح احمدی روشن

    پروژه شناسایی فرصت‌های صادراتی طرح احمدی روشن0

    پروژه شناسایی فرصت‌های صادراتی ذیل طرح شهید احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان اواسط آذرماه 1400 زیر نظر دکتر امیر ذاکری عضو هیئت‌علمی دانشکده پیشرفت دانشکده و مدیر اندیشکده توسعه صادرات با جمعی از دانشجویان از دانشگاه‌های برتر تهران آغاز به کارکرد.

    ادامه مطلب
  • یادداشتی در ماهنامه بهره‌وری با موضوع تأثیر بهره‌وری بر توسعه صادرات کشور

    یادداشتی در ماهنامه بهره‌وری با موضوع تأثیر بهره‌وری بر توسعه صادرات کشور0

    یادداشت امیر ذاکری عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و مدیر اندیشکده توسعه صادرات ایران در سی‌ویکمین شماره ماهنامه «بهره‌وری ملی» با موضوع بهره‌وری و اقتصاد مقاومتی حول عنوان تأثیر بهره‌وری بر توسعه صادرات کشور داشته‌اند.

    ادامه مطلب
  • بررسی وضعیت ایران در شاخص جهانی نوآوری(GII)

    بررسی وضعیت ایران در شاخص جهانی نوآوری(GII)0

    در دنیایی که رقابت در آن هر لحظه در حال افزایش است بسیاری از کشورها باهدف رشد اقتصادی و بهبود عملکرد اقتصادی برای بهبود قابلیت‌های نوآورانه خود رقابت می‌کنند رقابت و نوآوری برای کشورها جهت ایجاد قابلیت‌های نوآوری از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار هستند؛ چراکه این دو مسیرهای امکان‌پذیری را برای تسریع روند همپایی فناورانه و همچنین حفظ رشد بهره‌وری و رقابت فراهم می‌کنند. بررسی شاخص جهانی نوآوری می‌تواند به اقتصادهای درحال‌توسعه در فرآیند همپایی کمک کند؛ زیرا عملکرد کلی نوآوری در کشورها را ارائه می‌دهد شاخص نوآوری همچنین می‌تواند به ارزیابی اقداماتی که کشور برای تقویت نوآوری باید انجام دهد و در نتیجه باعث رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی بشود کمک کند.

    ادامه مطلب
  • شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و زنجیره ارزش جهانی

    شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و زنجیره ارزش جهانی0

      استانداردهای ایران در حوزه صادرات بیشتر الگو گرفته از آمریکا و اروپا  (ASTM)  بوده است چون نگاه بازار این کالاها به این‌سو بوده است و این باعث شده است که ما از استانداردهای اوراسیا  (GOST)غافل باشیم یا آن‌طور که باشد به این استاندارد توجه نشده است و همین اتفاق باعث دوری ما و عدم استفاده از ظرفیت بازار اوراسیا شده است، البته برخی فکر می‌کنند که این استاندارد مختص روسیه می‌باشد؛ اما این در حالی است که این کشورها این استاندارد را مورد پذیرش قرار داده‌اند:  بلاروس، اوکراین، مولداوی، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، گرجستان، ترکمنستان

    ادامه مطلب
  • استانداردهای صادراتی

    استانداردهای صادراتی0

      استانداردهای ایران در حوزه صادرات بیشتر الگو گرفته از آمریکا و اروپا  (ASTM)  بوده است چون نگاه بازار این کالاها به این‌سو بوده است و این باعث شده است که ما از استانداردهای اوراسیا  (GOST)غافل باشیم یا آن‌طور که باشد به این استاندارد توجه نشده است و همین اتفاق باعث دوری ما و عدم استفاده از ظرفیت بازار اوراسیا شده است، البته برخی فکر می‌کنند که این استاندارد مختص روسیه می‌باشد؛ اما این در حالی است که این کشورها این استاندارد را مورد پذیرش قرار داده‌اند:  بلاروس، اوکراین، مولداوی، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، گرجستان، ترکمنستان

    ادامه مطلب
  • روش‌های جاری حمل‌ونقل و سهم هریک از شیوهای حمل‌ونقل در صادرات کشور

    روش‌های جاری حمل‌ونقل و سهم هریک از شیوهای حمل‌ونقل در صادرات کشور0

    به‌طورکلی انواع شیوه‌های حمل‌ونقلی در کشور به چهار بخش زمینی، دریایی، هوایی و حمل‌ونقل از طریق لوله تقسیم می‌شود در این میان شیوه زمینی به دو بخش جاده‌ای و ریلی تقسیم می‌شود

    ادامه مطلب