در فرآیند جهانی شدن اقتصاد، سرریز فناوری از کانال تجارت از عوامل مهم و تاثیرگذار بر رشد اقتصادی است. جذب فناوری خارجی از طریق واردات محصولات صنعتی و به کارگیری فناوری نهفته در این محصولات، موجب افزایش کیفیت و کمیت کالاهای تولیدی با صرف هزینه های کمتر، بهبود فناوری و روی آوردن به تولید کالاهای با ارزش افزوده بالاتر شده و در نتیجه به تخصیص بهتر منابع وکارایی و رشد بخشهای مختلف اقتصادی و توسعه صادرات منجر می گردد. واردات به شرکتها اجازه میدهد تا ورودیهایی را شناسایی کنند که با نیازهایشان مطابقت دارد و از منابع مختلف در دسترس خود برای تولید محصولات جدید/بهبود یافته استفاده نمایند.
در فرآیند جهانی شدن اقتصاد، سرریز فناوری از کانال تجارت از عوامل مهم و تاثیرگذار بر رشد اقتصادی است. جذب فناوری خارجی از طریق واردات محصولات صنعتی و به کارگیری فناوری نهفته در این محصولات، موجب افزایش کیفیت و کمیت کالاهای تولیدی با صرف هزینه های کمتر، بهبود فناوری و روی آوردن به تولید کالاهای با ارزش افزوده بالاتر شده و در نتیجه به تخصیص بهتر منابع وکارایی و رشد بخشهای مختلف اقتصادی و توسعه صادرات منجر می گردد. واردات به شرکتها اجازه میدهد تا ورودیهایی را شناسایی کنند که با نیازهایشان مطابقت دارد و از منابع مختلف در دسترس خود برای تولید محصولات جدید/بهبود یافته استفاده نمایند.
با در نظر گرفتن تلاش ها و برنامه ریزی هایی که جهت صادراتی شدن تولیدکنندگان در کشور صورت می گیرد، شناسایی عواملی که بتواند به استفاده شرکت ها از ظرفیت های نهاده های وارداتی و فرصت ارتباط با تامین کنندگان خارجی در راستای توسعه صادرات کمک کند، در بهبود وضعیت اقتصادی کشور و تلاش در سوق دادن صادرات به سمت کالاهای با ارزش افزوده بالاتر و جلوگیری از خام فروشی، موثر خواهد بود که متاسفانه در کشور به آن پرداخته نشده است و بیشتر واردات در تقابل با حمایت از تولید داخلی در کشور دیده شده و سیاستگذاری ها در اکثر صنایع در جهت پیشگیری از واردات و استفاده از تولیدات داخلی انجام شده است.
نهاده های وارداتی در توسعه صادرات شرکتهای تولیدی ایران چه نقشی دارند؟
نقش نهاده های وارداتی به عنوان یک منبع فناوری هم در مطالعات کل و هم در مطالعات شرکتی شناسایی شده است. در این مورد، تأکید بر این واقعیت است که بنگاه ها قادر به دستیابی به فناوری هستند که در کالاهای وارداتی تجسم یافته و آنها را از کیفیت بالاتری برخوردار می کند. شرکتها با واردات کالاهای جدید از فناوریهای جدید بهره میبرند و در نتیجه به سمت معرفی محصولات جدید یا بهبود یافته برای فروش در بازارهای بینالمللی سوق داده می شوند.
مطالعات تجربی موجود نشان داده است که دسترسی آسان تر به نهاده های وارداتی می تواند به طور قابل توجهی به بهبود کیفیت و دامنه سبد محصولات شرکت های داخلی کمک کند.
از طریق دو کانال اصلی نهادههای وارداتی میتوانند بر شایستگیهای فناورانه صادرکنندگان تأثیر بگذارند: یک کانال تنوع و یک کانال ارتقای فناوری
با توجه به شرایط خاص حاکم بر تجارت بین المللی در ایران و اینکه تعداد قابل توجهی از شرکت ها در صنایع مختلف، بخشی از نیازهای خود را از طریق واردات تامین می نمایند، در این پژوهش نقش نهاده های وارداتی بر توسعه صادرات شرکتهای تولیدی ایرانی فعال در هر دو زمینه واردات و صادرات را بررسی خواهیم کرد و اثر عوامل مختلف از جمله ارزش نهاده های وارداتی، مبادی نهاده های وارداتی و نوع نهاده های وارداتی در بهره مندی شرکت ها از نهاده های وارداتی در راستای توسعه صادرات، شناسایی و مورد تحلیل قرار خواهیم داد. این بررسی می تواند در استفاده از فرصت واردات نهاده ها در مسیر توسعه صادرات شرکت های ایرانی نقش موثری ایفا نماید و استفاده از مزایای صادرات مخصوصا” در تامین ارز مورد نیاز کالاهای وارداتی که یکی از چالش های اصلی فعالیت های بین المللی در ایران می باشد را برای آنها ممکن سازد
نتیجه این پژوهش برای چه مخاطبانی مفید خواهد بود؟
- شرکتهای فعال در تجارت بین المللی دو طرفه (واردات و صادرات)
- مدیران سازمان ها
- سیاست گذاران حوزه بازرگانی بین الملل کشور
این پژوهش چه کاربردهایی خواهد داشت؟
- در سطح خرد، نتایج حاصل از بررسی تاثیر واردات بر صادرات شرکت های ایرانی می تواند در اختیار شرکتهای فعال در تجارت بین المللی دو طرفه قرار گیرد تا با استفاده از این نتایج، از مزایای واردات برای توسعه صادرات خود بهره مند شوند.
- در سطح میانی و کلان، مدیران و سیاست گذاران می توانند از نتایج این تحقیق در سیاست گذاری های مرتبط با واردات کالاهای مختلف به کشور استفاده نمایند.
یک نظر بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز با * مشخص شده اند