حادثه غم انگیز رحلت رئیس جمهور و همراهانشان کشور را ناخواسته و ناگهان درگیر انتخابات ریاست جمهوری کرد.
باسمه تعالی
چهار سوال کلیدی از نامزدان محترم ریاست جمهوری در حوزه تجارت و اقتصاد بین الملل
حادثه غم انگیز رحلت رئیس جمهور و همراهانشان کشور را ناخواسته و ناگهان درگیر انتخابات ریاست جمهوری کرد.
به روح شهید جمهور که انصافا نصاب سیاست ورزی و اخلاق و تقوا را در کشور ارتقا داد و از خود سبکی ماندگار و الهام بخش به جا گذاشت، درود میفرستیم.
عملکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی و خصوصا توسعه ارتباطات با همسایگان و عضویت در پیمانهای مهمی همچون شانگهای و بریکس و بسترسازی برای تجارت خارجی واقعا موفق ارزیابی میشود.
جا دارد تداوم همین راه با برنامه ریزی دقیقتر هم در ابعاد خارجی و هم در ابعاد داخلی خصوصا عملکرد یکپارچه تیم اقتصادی و تیم سیاست خارجی دولت و همراه کردن کسب و کارهای بزرگ کشور از نامزدهای محترم به جد مطالبه شود.
در ادامه چهار سوال محترم از نامزدهای محترم در حوزه تجارت و اقتصاد بین الملل طرح میشود که امید میرود به تخصصی تر شدن فضای گفتگوهای انتخاباتی کمک نماید
- پایین بودن میزان کل تجارت کشور: چگونه از فرصت حضور در مراودات تجاری و پیمانهای اقتصادی و منطقه ای برای افزایش تجارت بین المللی کشور استفاده می نمایید؟ با توجه به ماهیت دو و چندجانبه این پیمانها مثلا پیمانهای تجارت ترجیحی، عدم استفاده حداکثری از آنها برای افزایش صادرات، منجر به افزایش صادرات دیگر کشورهای عضو به ایران بصورت یک طرفه خواهد شد.
- رقابت پذیر نبودن محصولات صنعتی و فناورانه کشور. چه برنامه ای برای رقابت پذیر شدن محصولات صنعتی و فناورانه در صنایع و زنجیره های منتخب کشور دارید؟ میدانید امکان اینکه یک کشور در همه یا بخش زیادی از محصولات صنعتی صادرکننده باشد، وجود ندارد و باید در صنایع هدف مزیت سازی شود برای تولید رقابت پذیر در مقیاس و کیفیت بالا و همزمان بازارسازی برای این محصولات
- عدم اتصال شرکتهای دانش بنیان ایرانی به زنجیره های تولید جهانی یا منطقه ای که سبب پایین ماندن میزان صادرات، پرهزینه بودن بازاریابی و برندینگ و عدم جذب فناوریهای خارجی میشود. میزان صادرات فعلی شرکتهای دانش بنیان کشور کافی نیست و حمایتهای صورت گرفته نیز اغلب ناظر به صادرات مستقیم محصولات توسط این شرکتهاست، در حالیکه بسیاری اوقات شرکتهای دانش بنیان و کوچک و متوسط علیرغم داشتن مزیت فناوری، ولی توان بازاریابی خصوصا در حوزه بین الملل را ندارند و لذا بهتر است در زنجیره تولید شرکتهای بزرگ بین المللی و یا احیانا داخلی قرار بگیرند. برای قرار گرفتن این شرکتها در زنیجره تولید شرکتهای جهانی خصوصا شرکتهای بزرگ آسیایی و بالاخص چینی، چه برنامه ای دارید؟
- استفاده از فرصت دنیای چندقطبی در توسعه فناوریهای نوظهور. با توجه به برهم خوردن فضای تک قطبی به رهبری آمریکا و اروپا در توسعه فناوریهای لبه دانش و قدرت آفرین و ظهور قدرتهای جدید خصوصا چین، چه برنامه ای دارید برای اینکه شرکتهای فناور و دانش بنیان ایرانی بتوانند در تنازع چین و آمریکا ، از فرصتهای نهفته موجود برای جایابی خود در شبکه های جدیدی که برای توسعه فناوری در کشورهای نوظهور شکل میگیرد، استفاده کنند؟
امیر ذاکری، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران و مدیر اندیشکده توسعه صادرات ایران
یک نظر بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز با * مشخص شده اند