728 x 90

سوالاتی از رئیس جمهور

سوالاتی از رئیس جمهور
لورم ایپسوم متن ساختگیمریم صمدی

حادثه غم انگیز رحلت رئیس جمهور و همراهانشان کشور را ناخواسته و ناگهان درگیر انتخابات ریاست جمهوری کرد.

باسمه تعالی

چهار سوال کلیدی از نامزدان محترم ریاست جمهوری در حوزه تجارت و اقتصاد بین الملل

حادثه غم انگیز رحلت رئیس جمهور و همراهانشان کشور را ناخواسته و ناگهان درگیر انتخابات ریاست جمهوری کرد.

به روح شهید جمهور که انصافا نصاب سیاست ورزی و اخلاق و تقوا را در کشور ارتقا داد و از خود سبکی ماندگار و الهام بخش به جا گذاشت، درود میفرستیم.

عملکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی و خصوصا توسعه ارتباطات با همسایگان و عضویت در پیمانهای مهمی همچون شانگهای و بریکس و بسترسازی برای تجارت خارجی واقعا موفق ارزیابی میشود.

جا دارد تداوم همین راه با برنامه ریزی دقیقتر هم در ابعاد خارجی و هم در ابعاد داخلی خصوصا عملکرد یکپارچه تیم اقتصادی و تیم سیاست خارجی دولت و همراه کردن کسب و کارهای بزرگ کشور از نامزدهای محترم به جد مطالبه شود.

در ادامه چهار سوال محترم از نامزدهای محترم در حوزه تجارت و اقتصاد بین الملل طرح میشود که امید میرود به تخصصی تر شدن فضای گفتگوهای انتخاباتی کمک نماید

 

  1. پایین بودن میزان کل تجارت کشور: چگونه از فرصت حضور در مراودات تجاری و پیمانهای اقتصادی و منطقه ای برای افزایش تجارت بین المللی کشور استفاده می نمایید؟ با توجه به ماهیت دو و چندجانبه این پیمانها مثلا پیمانهای تجارت ترجیحی، عدم استفاده حداکثری از آنها برای افزایش صادرات، منجر به افزایش صادرات دیگر کشورهای عضو به ایران بصورت یک طرفه خواهد شد.
  2. رقابت پذیر نبودن محصولات صنعتی و فناورانه کشور. چه برنامه ای برای رقابت پذیر شدن محصولات صنعتی و فناورانه در صنایع و زنجیره های منتخب کشور دارید؟ میدانید امکان اینکه یک کشور در همه یا بخش زیادی از محصولات صنعتی صادرکننده باشد، وجود ندارد و باید در صنایع هدف مزیت سازی شود برای تولید رقابت پذیر در مقیاس و کیفیت بالا و همزمان بازارسازی برای این محصولات
  3. عدم اتصال شرکتهای دانش بنیان ایرانی به زنجیره های تولید جهانی یا منطقه ای که سبب پایین ماندن میزان صادرات، پرهزینه بودن بازاریابی و برندینگ و عدم جذب فناوریهای خارجی میشود. میزان صادرات فعلی شرکتهای دانش بنیان کشور کافی نیست و حمایتهای صورت گرفته نیز اغلب ناظر به صادرات مستقیم محصولات توسط این شرکتهاست، در حالیکه بسیاری اوقات شرکتهای دانش بنیان و کوچک و متوسط علیرغم داشتن مزیت فناوری، ولی توان بازاریابی خصوصا در حوزه بین الملل را ندارند و لذا بهتر است در زنجیره تولید شرکتهای بزرگ بین المللی و یا احیانا داخلی قرار بگیرند. برای قرار گرفتن این شرکتها در زنیجره تولید شرکتهای جهانی خصوصا شرکتهای بزرگ آسیایی و بالاخص چینی، چه برنامه ای دارید؟
  4. استفاده از فرصت دنیای چندقطبی در توسعه فناوریهای نوظهور. با توجه به برهم خوردن فضای تک قطبی به رهبری آمریکا و اروپا در توسعه فناوریهای لبه دانش و قدرت آفرین و ظهور قدرتهای جدید خصوصا چین، چه برنامه ای دارید برای اینکه شرکتهای فناور و دانش بنیان ایرانی بتوانند در تنازع چین و آمریکا ، از فرصتهای نهفته موجود برای جایابی خود در شبکه های جدیدی که برای توسعه فناوری در کشورهای نوظهور شکل میگیرد، استفاده کنند؟

 

امیر ذاکری، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران و مدیر اندیشکده توسعه صادرات ایران

 

کاروسل پست ها

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز با * مشخص شده اند

پست های اخیر

برترین نویسندگان

دارای نظر

ویدئوهای ویژه