728 x 90

گزارش عصرانه صادراتی

گزارش عصرانه صادراتی
لورم ایپسوم متن ساختگیمریم صمدی

صنایع خلاق به لحاظ فرهنگی می­تواند باعث ارتقاء تصویر یک کشور شود و با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی و پیشینه غنی فرهنگی ایران در امر صادرات و ظرفیت‌های کنونی موجود در کشور به نظر می‌رسد توجه به حوزه صادرات صنایع خلاق و فرهنگی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در کشورهای پیشرو در زمینه صنایع خلاق، سرمایه­گذاری­های کلان و سیاست­گذاری­های متنوعی صورت گرفته­است که کشور ما برای ورود به عرصه بین­الملل و صادرات صنایع خلاق نیازمند تدوین برنامه­های منسجم­تری است. در ادامه به مطالعه کشور کره جنوبی به عنوان یک نمونه موفق در صادرات صنایع خلاق می­پردازیم.

هسته سامانه اطلاع رسانی مقررات و الزامات مقاصد صادراتی دوره هفتم طرح احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان، با همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران و اندیشکده توسعه و صادرات ایران، به سرپرستی دکتر ذاکری عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان مجری هسته در تاریخ 25ام مهر ماه 1402 در ساعت 18:00 به یک نشست مجازی با عنوان «عصرانه صادراتی» با هدف حضور قوی­تر کشور ایران در بازارهای جهان، پرداخت.

در این ارائه پس از قرائت قرآن کریم، از جناب آقای دکتر ذاکری برای معرفی هسته و خروجی­های آن دعوت به عمل آمد. ایشان ضمن معرفی دقیق هسته و اعضای آن به خروجی­های به دست آمده توسط هر یک اعضای اصلی هسته پرداختند و برخی از خروجی­های اعضا در قالب پوستر به نمایش درآمدند. سپس چهار نفر از اعضای هسته ارائه­هایی را در موضوعات:  تجربه کره و انگلستان در صادرات صنایع خلاق، حمایت از صادرکنندگان در کشورهای منتخب، فرصت‌های بازار روسیه در صادرات افزودنی‌های غذایی و زنجیره ارزش منطقه‌ای برگزار نمودند.

ارئه اول تحت عنوان «تجربه کره و انگلستان در صادرات صنایع خلاق» توسط خانم سیدزاده دانشجوی دکتری مهندسی صنایع در دانشگاه علم و صنایع ایران، بیان شد. در این ارائه ابتدا صنایع خلاق به صورت اجمالی معرفی شدند و پس از بیان اهمیت و ضرورت تحقیق به معرفی اقدامات صورت گرفته در دو کشور انگلستان به عنوان کشوری که قدمت زیادی در سیاست­گذاری در این حوزه دارد و کشور کره جنوبی عنوان کشوری که در سال­های اخیر پیشرفت چشم­گیری در حوزه صنایع خلاق داشته­است، پرداخته شد.

در ارائه دوم که توسط آقای کردلو دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار دانشگاه علم و صنعت ایران بیان شد به موضوع « حمایت از صادرکنندگان در کشورهای منتخب» پرداخته شد. در این ارائه به چالش­های پیش روی شرکت­های کوچک و متوسط و اهمیت نقش دولت و حمایت­های آن برای نفوذ در بازارهای بین­المللی و لزوم سیاست­گذاری در این حوزه برای ادامه کار این شرکت­ها پرداخته شد. همچنین به تشریح یکی از سیاست­های حمایتی سایر کشورها برای حمایت از کسب و کارها تحت عنوان آژانس‌های توسعه صادرات مطرح شد. در ادامه سه آژانس توسعه صادرات منتخب (آژانس‌های کشور آمریکا، چک و استرالیا) فلسفه تأسیس، ساختار، روابط با نهادهای فعال داخلی در حوزه تجارت، حمایت‌های فعلی و عملکرد سه سال اخیر آن‌ها توضیح داده شد.

ارائه سوم با عنوان فرصت‌های بازار روسیه در صادرات افزودنی‌های غذایی توسط آقای اسماعیل­زاده دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در دانشگاه امام صادق (ع) بیان شد. در این ارائه «فرصت­های بازار افزودنی­های غذایی در کشور روسیه» با بیان مقدمه و بیان مسئله موضوع شروع شد سپس به بیان روش تحقیق مطالعه پرداخته شد و بعد از ارائه تحلیل کلان کشور روسیه و چیستی صنعت غذا و افزودنی های غذایی به بررسی پتانسیل­های بازار افزودنی های غذایی در کشور روسیه پرداخته شد و در نهایت افزودنی های دارای پتانسیل صادراتی معرفی و فرآیند صادرات مواد غذایی به کشور روسیه بیان شد.

و ارائه آخر با عنوان «زنجیره ارزش منطقه‌ای» توسط آقای عرب­پور دانشجوی دکتری علوم اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد. در این ارائه تحولات ناشی از همه‌گیری کووید-19، حمله روسیه به اوکراین، افزایش جهانی قیمت‌های منابع طبیعی و تورم جهانی و همچنین نگرانی‌های اساسی در مورد موج جهانی‌سازی به عنوان عوامل مؤثر در ترویج منطقه­گرایی،­ معرفی شدند. سپس مزیت منطقه­گرایی به عنوان فرصتی مهم برای کشور­هایی مانند ایران كه تا حد زیادی از مزایای جهاني شدن تولید محروم بوده‌اند، ولي قدرت و حوزه نفوذ منطقه‌اي قابل قبولي دارند، مطرح شد. سپس با مطالعه چند كشور منتخب مانند برزيل و آفريقاي جنوبي و چند نهاد منطقه‌اي منتخب مانند آسه آن و اوراسيا، دريافتهاي كليدي از ابعاد این مسئله به نهادهاي پژوهشی و سياستگذاری کشور ارائه شد.

مدیر
ADMINISTRATOR
پروفایل

کاروسل پست ها

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز با * مشخص شده اند

پست های اخیر

برترین نویسندگان

دارای نظر

ویدئوهای ویژه