صنایع خلاق به لحاظ فرهنگی میتواند باعث ارتقاء تصویر یک کشور شود و با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی و پیشینه غنی فرهنگی ایران در امر صادرات و ظرفیتهای کنونی موجود در کشور به نظر میرسد توجه به حوزه صادرات صنایع خلاق و فرهنگی میتواند گزینه مناسبی باشد. در کشورهای پیشرو در زمینه صنایع خلاق، سرمایهگذاریهای کلان و سیاستگذاریهای متنوعی صورت گرفتهاست که کشور ما برای ورود به عرصه بینالملل و صادرات صنایع خلاق نیازمند تدوین برنامههای منسجمتری است. در ادامه به مطالعه کشور کره جنوبی به عنوان یک نمونه موفق در صادرات صنایع خلاق میپردازیم.
هسته سامانه اطلاع رسانی مقررات و الزامات مقاصد صادراتی دوره هفتم طرح احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان، با همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران و اندیشکده توسعه و صادرات ایران، به سرپرستی دکتر ذاکری عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان مجری هسته در تاریخ 25ام مهر ماه 1402 در ساعت 18:00 به یک نشست مجازی با عنوان «عصرانه صادراتی» با هدف حضور قویتر کشور ایران در بازارهای جهان، پرداخت.
در این ارائه پس از قرائت قرآن کریم، از جناب آقای دکتر ذاکری برای معرفی هسته و خروجیهای آن دعوت به عمل آمد. ایشان ضمن معرفی دقیق هسته و اعضای آن به خروجیهای به دست آمده توسط هر یک اعضای اصلی هسته پرداختند و برخی از خروجیهای اعضا در قالب پوستر به نمایش درآمدند. سپس چهار نفر از اعضای هسته ارائههایی را در موضوعات: تجربه کره و انگلستان در صادرات صنایع خلاق، حمایت از صادرکنندگان در کشورهای منتخب، فرصتهای بازار روسیه در صادرات افزودنیهای غذایی و زنجیره ارزش منطقهای برگزار نمودند.
ارئه اول تحت عنوان «تجربه کره و انگلستان در صادرات صنایع خلاق» توسط خانم سیدزاده دانشجوی دکتری مهندسی صنایع در دانشگاه علم و صنایع ایران، بیان شد. در این ارائه ابتدا صنایع خلاق به صورت اجمالی معرفی شدند و پس از بیان اهمیت و ضرورت تحقیق به معرفی اقدامات صورت گرفته در دو کشور انگلستان به عنوان کشوری که قدمت زیادی در سیاستگذاری در این حوزه دارد و کشور کره جنوبی عنوان کشوری که در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری در حوزه صنایع خلاق داشتهاست، پرداخته شد.
در ارائه دوم که توسط آقای کردلو دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار دانشگاه علم و صنعت ایران بیان شد به موضوع « حمایت از صادرکنندگان در کشورهای منتخب» پرداخته شد. در این ارائه به چالشهای پیش روی شرکتهای کوچک و متوسط و اهمیت نقش دولت و حمایتهای آن برای نفوذ در بازارهای بینالمللی و لزوم سیاستگذاری در این حوزه برای ادامه کار این شرکتها پرداخته شد. همچنین به تشریح یکی از سیاستهای حمایتی سایر کشورها برای حمایت از کسب و کارها تحت عنوان آژانسهای توسعه صادرات مطرح شد. در ادامه سه آژانس توسعه صادرات منتخب (آژانسهای کشور آمریکا، چک و استرالیا) فلسفه تأسیس، ساختار، روابط با نهادهای فعال داخلی در حوزه تجارت، حمایتهای فعلی و عملکرد سه سال اخیر آنها توضیح داده شد.
ارائه سوم با عنوان فرصتهای بازار روسیه در صادرات افزودنیهای غذایی توسط آقای اسماعیلزاده دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در دانشگاه امام صادق (ع) بیان شد. در این ارائه «فرصتهای بازار افزودنیهای غذایی در کشور روسیه» با بیان مقدمه و بیان مسئله موضوع شروع شد سپس به بیان روش تحقیق مطالعه پرداخته شد و بعد از ارائه تحلیل کلان کشور روسیه و چیستی صنعت غذا و افزودنی های غذایی به بررسی پتانسیلهای بازار افزودنی های غذایی در کشور روسیه پرداخته شد و در نهایت افزودنی های دارای پتانسیل صادراتی معرفی و فرآیند صادرات مواد غذایی به کشور روسیه بیان شد.
و ارائه آخر با عنوان «زنجیره ارزش منطقهای» توسط آقای عربپور دانشجوی دکتری علوم اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد. در این ارائه تحولات ناشی از همهگیری کووید-19، حمله روسیه به اوکراین، افزایش جهانی قیمتهای منابع طبیعی و تورم جهانی و همچنین نگرانیهای اساسی در مورد موج جهانیسازی به عنوان عوامل مؤثر در ترویج منطقهگرایی، معرفی شدند. سپس مزیت منطقهگرایی به عنوان فرصتی مهم برای کشورهایی مانند ایران كه تا حد زیادی از مزایای جهاني شدن تولید محروم بودهاند، ولي قدرت و حوزه نفوذ منطقهاي قابل قبولي دارند، مطرح شد. سپس با مطالعه چند كشور منتخب مانند برزيل و آفريقاي جنوبي و چند نهاد منطقهاي منتخب مانند آسه آن و اوراسيا، دريافتهاي كليدي از ابعاد این مسئله به نهادهاي پژوهشی و سياستگذاری کشور ارائه شد.
یک نظر بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز با * مشخص شده اند