728 x 90



  • خلاصه مدیریتی مطالعه تطبیقی مراکز نوآوری خارجی و طراحی سازوکار ایجاد یک مرکز نوآوری خارجی

    خلاصه مدیریتی مطالعه تطبیقی مراکز نوآوری خارجی و طراحی سازوکار ایجاد یک مرکز نوآوری خارجی0

    توسعه صادرات خصوصاً در بخش محصولات صنعتی و فناورانه یکی از اولویت‌های قطعی کشور است. این موضوع با لحاظ ظرفیت شکل‌گرفته در کشور در دهه اخیر در حوزه اکوسیستم نوآوری اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. در حال حاضر بیش از 6 هزار شرکت دانش‌بنیان، بیش از هزار شرکت خلاق، بیش از 500 مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده در کشور فعال هستند و بخش مهمی از این ظرفیت نه‌فقط در ابعاد داخلی و بلکه در ابعاد بین‌المللی است که می‌تواند حیات مولد و روبه رشد خود را تداوم بخشد. اکوسیستم نوآوری در بعد بین‌الملل، باید توسعه کسب‌وکار بین الملل شرکت‌های فناور و نوآور و حتی شرکت‌های نوپا را تسهیل نماید. این موضوعی است که در ادبیات جدید این حوزه از آن تعبیر به «کارآفرینی بین‌المللی» می‌شود و «مراکز رشد و نوآوری بین‌المللی» یکی از اجزای آن هستند. در این تحقیق سازوکار ایجاد یک مرکز نوآوری در خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق توسط پژوهشکده مطالعات فناوری انجام شده و اندیشکده توسعه صادرات ایران در انجام آن به عنوان همکار مشارکت داشته است.

    ادامه مطلب
  • تدوین الگوهای منتخب کسب‌وکار بین‌الملل شرکت‌های دانش‌بنیان

    تدوین الگوهای منتخب کسب‌وکار بین‌الملل شرکت‌های دانش‌بنیان0

    صادرات و بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان از چند جهت برای کشور اهمیت دارد؛ از حیث رهایی از محدودیت‌های کمی و کیفی بازار داخل و توسعه بازار، از جهت تداوم نوآوری و ارتقای فناوری و در سطح ملی نیز از حیث توسعه صادرات غیرنفتی و تکمیل حرکت ارزشمندی که در یک دهه اخیر در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان کشور شروع شده است.

    ادامه مطلب
  • پروژه شناسایی فرصت‌های صادراتی طرح احمدی روشن

    پروژه شناسایی فرصت‌های صادراتی طرح احمدی روشن0

    پروژه شناسایی فرصت‌های صادراتی ذیل طرح شهید احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان اواسط آذرماه 1400 زیر نظر دکتر امیر ذاکری عضو هیئت‌علمی دانشکده پیشرفت دانشکده و مدیر اندیشکده توسعه صادرات با جمعی از دانشجویان از دانشگاه‌های برتر تهران آغاز به کارکرد.

    ادامه مطلب
  • بررسی وضعیت ایران در شاخص جهانی نوآوری(GII)

    بررسی وضعیت ایران در شاخص جهانی نوآوری(GII)0

    در دنیایی که رقابت در آن هر لحظه در حال افزایش است بسیاری از کشورها باهدف رشد اقتصادی و بهبود عملکرد اقتصادی برای بهبود قابلیت‌های نوآورانه خود رقابت می‌کنند رقابت و نوآوری برای کشورها جهت ایجاد قابلیت‌های نوآوری از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار هستند؛ چراکه این دو مسیرهای امکان‌پذیری را برای تسریع روند همپایی فناورانه و همچنین حفظ رشد بهره‌وری و رقابت فراهم می‌کنند. بررسی شاخص جهانی نوآوری می‌تواند به اقتصادهای درحال‌توسعه در فرآیند همپایی کمک کند؛ زیرا عملکرد کلی نوآوری در کشورها را ارائه می‌دهد شاخص نوآوری همچنین می‌تواند به ارزیابی اقداماتی که کشور برای تقویت نوآوری باید انجام دهد و در نتیجه باعث رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی بشود کمک کند.

    ادامه مطلب
  • الزامات سیاستی توسعه صادرات دانش‌بنیان مبتنی بر متنوع‌سازی راهبردهای صادراتی

    الزامات سیاستی توسعه صادرات دانش‌بنیان مبتنی بر متنوع‌سازی راهبردهای صادراتی0

    یکی از مسائل مهم در عدم توسعه‌یافتگی صادرات در کشور خصوصاً در حوزه دانش‌بنیان که بازیگران اصلیِ آن شرکت‌های کوچک و متوسط مبتنی بر فناوری هستند، شکل‌نگرفتن مجموعه بازیگران مختلف و ساختارهای همکاری مؤثر در امر صادرات است.

    ادامه مطلب

پست های اخیر