اصطلاح «قابلیت پویا» تعریف مطلقی ندارد و باتوجهبه سطح نگرش (سطح راهبردی، سطح عملیاتی و تاکتیکی)، تعریفها و برداشتهای مختلفی از آن ارائه میشود. قابلیت، در لغت به معنای داشتن ظرفیت یا توانایی برای انجام بعضی کارها، دستیابی به تأثیرات ویژه یا
اهداف از قبل تعیین شده و یا توانایی انجام یک راهکار ویژه است (شوارتز،2013) به عبارتی قابلیت عبارت است از ظرفیت شرکت برای آرایش منابع بهمنظور کسب یک نتیجه نهایی مطلوب (تیس و همکاران،1997) .
قابلیتهای پویا:
اصطلاح «قابلیت پویا» تعریف مطلقی ندارد و باتوجهبه سطح نگرش (سطح راهبردی، سطح عملیاتی و تاکتیکی)، تعریفها و برداشتهای مختلفی از آن ارائه میشود. قابلیت، در لغت به معنای داشتن ظرفیت یا توانایی برای انجام بعضی کارها، دستیابی به تأثیرات ویژه یا
اهداف از قبل تعیین شده و یا توانایی انجام یک راهکار ویژه است (شوارتز،2013) به عبارتی قابلیت عبارت است از ظرفیت شرکت برای آرایش منابع بهمنظور کسب یک نتیجه نهایی مطلوب (تیس و همکاران،1997) .
یکسری از قابلیتهای در حد صفر وجود دارد که به سازمانها امکان امرارمعاش در زمان حال را میدهد که به آنها قابلیتهای عادی یا عملیاتی گفته میشود (وینتر، 2007.) ولی قابلیتهای طراز اولی وجود دارد مانند(توانمندی ادراکی، توانمندی بهرهبرداری،
توانمندی یادگیری، توانمندی بازآرای) که میتواند قابلیتهای نوع صفر را اصلاح کند که به آنها قابلیتهای پویا گویند.
زهرا و همکارانش (2006) نیز قابلیتهای پویا را به عنوان فرآیندهایی برای پیکربندی مجدد منابع و امور روتین عملیاتی یک شرکت به گونهای که تصمیم گیرندگان اصلی آن به درستی میبینند و فرض میدارند،تعریف میکنند. پیکربندی مجدد هدف
نهایی قابلیتهای پویا است (تیس و همکاران، 1997)
قابلیتهای پویا و حفظ عملکرد بینالمللی شرکتها
امروزه در محیط کسبوکار جهانی که شاخص اصلی آن سرعت بالای تغییرات میباشد، شرکتها بهسختی با یکدیگر به رقابت میپردازند (کتانن، 2009). باقیماندن در عصر تجارت آزاد، بدون شک، بستگی به ایجاد قابلیتهای رقابتی پایداری دارد که میتواند شامل انواع مختلفی از شایستگیهای کلیدی از جمله سرعت، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، کیفیت محصول و تناسب بازاریابی و استراتژیهای مدیریت باشد بهمنظور باقیماندن و موفقیت در بازار، شرکتها باید بر ایجاد نقاط قوت و مزیت رقابتی خود تمرکز نمایند. در این راستا برای بهدستآوردن یک مزیت رقابتی پایدار، قابلیتهای پویا نقش تأثیرگذاری خواهد داشت که در پژوهشهای متعددی این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است و نشاندادهشده است که قابلیتهای پویا در حفظ عملکرد بینالملل مؤثر هستند
اثرات تحریم در عملکرد شرکتهای بین المللی
یکی دیگر از تنشهای موجود در بازارهای رقابتی بینالمللی در بعضی از کشورها، تحریمهای موجود میباشد که موجب تضعیف عملکرد بینالمللی شرکتها است. پس از انقلاب اسلامی، قدرتهای غربی و جهانی، برای تغییر رفتار ایران مطابق با منافع خود، ابزار مختلفی علیه ایران به کار گرفتهاند. مهمترین ابزار این سه دهه اخیرِ قدرتها برای تأثیرگذاری بر رفتار ایران، تحریم بوده است (شریعتی نیا و توحیدی،2014) تحریمها اثرات نامطلوبی بر اقتصاد کشور ایران گذاشته است، بااینحال شرکتهایی هنوز در عرصه بینالملل مشغول به فعالیت هستند. در این پژوهش به دنبال این خواهیم بود که آیا قابلیتهای پویا در این شرایط بر حفظ عملکرد شرکتهای فعال در عرصه بینالملل مؤثر خواهد بود یا خیر؟
قابلیت انتخاب حالت ورود به بازار
حالتهای مختلفی جهت ورود به بازار خارجی وجود دارد. هرکدام از این حالات دارای و ویژگیهای خاص خود میباشد. انتخاب یک حالت ورود مناسب در بازار خارجی میتواند عواقب قابلتوجهی بر عملکرد و بقای یک شرکت خصوصاً شرکتهای کوچک و متوسط داشته باشد؛ لذا در این پژوهش علاوه بر بررسی قابلیتهای پویا به بررسی این موضوع خواهد پرداخت که آیا توانایی انتخاب حالت ورود به بازارهای بینالمللی میتواند در حفظ عملکرد شرکتهای فعال در این عرصه کمک کند؟
صادرات کشور ایران در شرایط تحریم
تحریمها علاوه بر محدودکردن معاملات بینالمللی، اثرات کلان متعددی بر صادرات نیز داشته است. بااینحال دوره تحریمهای بینالمللی عزم کشور را برای پویایی به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری به حرکت درآورده است و توانسته با تنوعبخشی بر فعالیتهای دانشبنیان منجر به افزایش هشت برابری صادرات دانشمحور شود (بررسی سیاست علم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران،2016). این پژوهش نیز در راستای کمک به شرکتهای فعال در عرصه بینالملل به دنبال عوامل بقا در بازار بینالمللی خواهد پرداخت
یک نظر بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز با * مشخص شده اند