رویآوردن به توسعه صادرات محور یکی از استراتژیهایی است که میتواند رشـد کشورها را تضمین کند. یکی از کارهای مهمی که جهت توسعه صادرات انجام میگیرد تجزیهوتحلیل عميـق بـازار است که کاری نیازمنـد صـرف هزینه و انرژی بالایی است و لذا بهتر است ابتدا بازارهای هدف مشخصی و به مقایسهای مورد بررسی اولیه قرار گیرند. شرکتهای تولیدی و صادراتی معمولاً برای تدوین برنامه صادرات خود با شیوههای سنتی به رصـد صادراتی میپردازند؛ این شرکتها نیاز دارند که با سرعت و دقت مناسبی تشخیص دهند که کدام محصولات در کدام بازارهای خارجی شانس بیشتری برای موفقیت دارند؟
رویآوردن به توسعه صادرات محور یکی از استراتژیهایی است که میتواند رشـد کشورها را تضمین کند. یکی از کارهای مهمی که جهت توسعه صادرات انجام میگیرد تجزیهوتحلیل عميـق بـازار است که کاری نیازمنـد صـرف هزینه و انرژی بالایی است و لذا بهتر است ابتدا بازارهای هدف مشخصی و به مقایسهای مورد بررسی اولیه قرار گیرند. شرکتهای تولیدی و صادراتی معمولاً برای تدوین برنامه صادرات خود با شیوههای سنتی به رصـد صادراتی میپردازند؛ این شرکتها نیاز دارند که با سرعت و دقت مناسبی تشخیص دهند که کدام محصولات در کدام بازارهای خارجی شانس بیشتری برای موفقیت دارند؟ همچنین، نهادهای متولی توسعه صادرات نیز پیوسته با این پرسش مواجهاند کـه کدام کشورها برای توسعه تبادلات تجاری دارای اولویت بیشتری هستند و در هر کشور کدام محصولات دارای پتانسیل صادراتی بیشتری هستند؟ سامانه معرفی فرصتهای صادراتی درصدد پاسخگویی به این نیازها است.
کاربرد اصلی سامانه
- آگاهسازی شرکتهای تولیدی و فعالیـن صادراتی با فرصتهای صادراتی جذاب و مزیت دار
- کمک به شرکتها و فعالین صادراتی جهت انتخاب مقاصد صادراتی اولویتدار قبل از انجام مطالعات عمیق بازار
- معرفی فرصتهای صادراتی جدید به شرکتهای صادراتی علاقهمند به توسعه صادرات
- کمک به نهادهای حامی و سیاستگذار صادرات برای تصمیمگیری آگاهانه در توسعه مراودات تجاری با کشورهای همکار
- کمک به تعیین گروه محصولات اولویتدار جهت حمایت صادراتی در هر کشور موردنظر
- ریسک سنجی و ارائه شاخصها و راهنمای فرصتهای صادراتی در کنار دیگر اطلاعات توصیفیتجاری
تیم توسعه سامانه
سامانه شناسایی و معرفی فرصتهای صادراتی اندیشکده توسعه صادرات ایران (اتصا) دانشگاه صنعت ایران با حمایت پشتیبانی بنیاد ملی نخبگان توسعهیافته است.
مشخصات کارکرد سامانه
مدل تصميم DSM مفهومی بومی استفاده از جدیدترین مدلهای علمی در این زمینه در حوزه شناسایی پتانسیلهای صادراتی در کناره بهرهگیری از فناوری هوش مصنوعی و دادهکاوی روی حجم بزرگی از دادههای تجارت جهانی در کدهای گمرکی (HS) به شناسایی معرفی فرصتهای صادراتی به سیاستگذاران فعالین صادراتی میپردازد. مدل پشتیبان تصمیم، چارچوبی ایجاد می که طی آن کشورها و محصولاتی انتخاب شوند که فرصتهای موفقتری برای صادرات ارزیابی شوند. از جمله معیارهای مورد اشاره توان بـه شاخصهای وضعیت اقتصادی کشورها، اندازه رشد بازارها، شدت رقابت بازارها، دسترسی به بازارهـا، قـدرت رقابت کشور مبدأ غیره اشاره کرد.
همچنین با بهرهمندی از دیگر روشها حجم پیشنهادی تجارت با کشور مقصـد و ریسک این تجارت (یا امتیاز این فرصت صادراتی) نیز مشخص شده و قوانین کشور مقصد در واردات محصـول موردنظر بیـان میشود. خروجی این فرآیند که بر مبنای محصول – کشور خواهد بود برحسب نیاز مشتری یا کارفرما به حالات مختلف از جمله فرصـت های صادراتی بر مبنای کد تعرفه و فرصتهای صادراتی بر مبنای کشور قابلارائه خواهد بود.
سامانه فرصتهای صادراتی در حال حاضر این امکان را دارد که متناسـب بـا نیـاز هـر شرکت و یا نهاد فعال در امر صادرات، گزارش مصور فرصتهای صادراتی در محدوده محصولات و کشورهای موردنظر آن شرکت را بهسرعت تدوین و ارائه نماید (بهصورت آفلاین). بهزودی ارائه خدمات آنلاین نیز توسط سامانه فعال خواهد شد و انواع داشبوردهای اطلاعاتی در خصوص معرفی فرصتهای صادراتی قابل بهرهبرداری خواهد بود.
2 نظرات
حبیب کراری
4 مرداد, 1401, 7:30 ب.ظسلام و خداقوت و آرزوی توفیقات روزافزون
پاسخمدیر@حبیب کراری
27 مرداد, 1401, 6:04 ق.ظمتشکر از لطف شما
پاسخ