728 x 90

توسعه صادرات صنایع خلاق (با تمرکز بر صنعت محتوای دیجیتال)

توسعه صادرات صنایع خلاق (با تمرکز بر صنعت محتوای دیجیتال)
لورم ایپسوم متن ساختگیمریم صمدی

برای تعریف صنایع خلاق می‌بایستی از تعریف صنایع فرهنگی شروع نماییم. مفهوم صنایع فرهنگی نخستین باز در زمان جنگ جهانی دوم توسط آدرنو و هورکهایمر که دو فیلسوف آلمانی بودند ارائه گردید. این دو نفر از این لفظ برای توصیف صنعت قدرتمند فیلم‌سازی آمریکا استفاده نمودند. از نظر ایشان این پدیده دشمن بشریت و زمینه‌ساز سلطه تکنولوژی بر انسان بود. پس از آن زمانی که استرالیا تصمیم داشت در سیاست‌های اقتصادی خود از این صنایع استفاده نماید لغت صنایع خلاق را ارائه داد که ضمن آنکه بار معنایی منفی لغت قبلی را نداشت صنایع مبتنی بر کامپیوتر و اینترنت را هم شامل می‌شد.

صنایع خلاق

برای تعریف صنایع خلاق می‌بایستی از تعریف صنایع فرهنگی شروع نماییم. مفهوم صنایع فرهنگی نخستین باز در زمان جنگ جهانی دوم توسط آدرنو و هورکهایمر که دو فیلسوف آلمانی بودند ارائه گردید. این دو نفر از این لفظ برای توصیف صنعت قدرتمند فیلم‌سازی آمریکا استفاده نمودند. از نظر ایشان این پدیده دشمن بشریت و زمینه‌ساز سلطه تکنولوژی بر انسان بود. پس از آن زمانی که استرالیا تصمیم داشت در سیاست‌های اقتصادی خود از این صنایع استفاده نماید لغت صنایع خلاق را ارائه داد که ضمن آنکه بار معنایی منفی لغت قبلی را نداشت صنایع مبتنی بر کامپیوتر و اینترنت را هم شامل می‌شد.

آنچه اهمیت صنایع خلاق را دوچندان می‌کنند ظرفیت آن برای انتقال فکر و فرهنگ ملت‌ها است. این صنعت با بهره گیری از ابزار رسانه حتی قابلیت تغییر ذائقه افراد را نیز دارد. امروزه صنایع خلاق به ابزاری برای توسعه قدرت نرم ملت ها در آمده است، که نمونه‌های پیشرو آن را در کشورهایی مانند آمریکا، کره جنوبی و ترکیه ملاحظه می‌نماییم که با استفاده از صنایع خلاق به برند سازی ملی و تبلیغ سایر صنایع خود مانند صنعت توریسم و غذای آماده پرداخته‌اند.

صنعت محتوای دیجیتال

برای صنایع خلاق دسته بندی‌های گوناگونی ارائه گردیده است. که از این میان حوزه‌های نشر و کتاب، فیلم و سریال، انیمیشن، موسیقی و بازی قابلیت انتشار در قالب محتوای دیجیتال را دارا می‌باشند و می توانند ذیل صنعت محتوای دیجیتال قرار گیرند.

ظرفیت اقتصادی صنایع خلاق

با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور و مجموعه‌ها فعال در این حوزه، این صنعت می‌تواند به عنوان یکی از جایگزین های صادرات نفتی عمل نمایند و با ورود به بازارهای منطقه زمینه کسب درآمد پایدار ارزی را ایجاد نماید. این صنایع در سطح جهان ۷ درصد نولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده‌اند و طبق گفته آنکتاد سریع‌ترین حوزه در حال رشد در اقتصادهای پساصنعتی را به خود اختصاص داده است.

ظرفیت صنایع خلاق در داخل کشور

طبق گفته ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز ارزآوری صنایع خلاق برای کشور در سال ۹۹ حدود ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. تا سال ۱۴۰۱ در کشور ۶۰ خانه خلاق و نوآوری تاسیس گردیده و حدود ۱۶۰۰ شرکت خلاق در ۹ استاد کشور ایجاد شده است. در دسته بندی شرکت‌های این حوزه که توسط ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز ارائه گردیده است کسب‌و‌کارهای دیجیتال و فضای مجازی با ۸۲۶ شرکت بیشترین تعداد شرکت‌ها را به خود اختصاص داده است. از طرفی ایران دارای فرصت‌های قابل توجهی در این حوزه می‌باشد که به عنوان نمونه می‌توان به بازارهای دارای ویژگی‌های فرهنگی مشابه در نزدیک کشور و محتوای فکری، فرهنگی غنی به منظور انتقال اشاره نمود.

در تحقیق در حال انجام ما با بررسی مجموعه‌های موفق صادراتی در داخل کشور الزامات فعالیت بین‌المللی شرکت‌های صنایع خلاق را مورد بررسی قرار می‌دهیم و با توجه به الزامات شناسایی شده و استفاده از نظر خبرگان به طراحی سیاست برای توسعه صادرات محصولات این حوزه می‌پردازیم.

مدیر
ADMINISTRATOR
پروفایل

کاروسل پست ها

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز با * مشخص شده اند

پست های اخیر

برترین نویسندگان

دارای نظر

ویدئوهای ویژه