728 x 90

برون‌سپاری فرامرزی خدمات فناوری اطلاعات چیست؟

برون‌سپاری فرامرزی خدمات فناوری اطلاعات چیست؟

Offshoring یکی از انواع Outsourcing یا به عبارت فارسی آن ” برون‌سپاري ” از شرکت یا سازمان است که به‌تدریج در عرصه اقتصاد جهانی رواج یافته و آن را گاه با عبارت ترکیبی” برون‌سپاري خارجی” یا “برون‌سپاري فرامرزی” در مقابل “برون‌سپاری داخلی” می‌شناسند و با مفاهیم و عبارات مختلفی در دنیاي تجارت و اقتصاد بیان شده است. یکی از معیارهاي تقسیم برون‌سپاري، تقسیم بر مبناي موضوع برون‌سپاري است.

Offshoring  یکی از انواع  Outsourcing  یا به عبارت فارسی آن ” برون‌سپاري ” از شرکت یا سازمان است که به‌تدریج در عرصه اقتصاد جهانی رواج یافته و آن را گاه با عبارت ترکیبی” برون‌سپاري خارجی” یا “برون‌سپاري فرامرزی” در  مقابل “برون‌سپاری داخلی” می‌شناسند و با مفاهیم و عبارات مختلفی در دنیاي تجارت و اقتصاد بیان شده است. یکی از معیارهاي تقسیم برون‌سپاري، تقسیم بر مبناي موضوع برون‌سپاري است. برون‌سپاري ازاین‌جهت به دوشاخه اصلی تقسیم‌بندی می‌شود: برون‌سپاري مشاغل تولیدي و برون‌سپاري مشاغل خدماتی. برون‌سپاری فرامرزی فرآیند  کسب‌وکار جهانی را می‌توان به بخش‌های مختلفی از جمله خدمات مالی (17%)، خدمات مخابراتی (16%)، کالاها و خدمات مصرفی (15%)، تولید (9%) و بقیه توسط بخش فناوری اطلاعات طبقه‌بندی کرد. ازآنجاکه محور اصلی این پژوهش برون‌سپاري فرامرزي مشاغل خدماتی است، برون‌سپاري داخلی و برون‌سپاري مشاغل تولیدي در حوزه این پژوهش نمی‌گنجند. برون‌سپاری فرامرزی خدمات فناوری اطلاعات فرآیندی است که طی آن یک سازمان تصمیم می‌گیرد  تا با یک شخص ثالث در خارج از کشور قرارداد بسته و دارایی‌ها، افراد و یا فعالیت‌های فناوری اطلاعات شرکت را با هزینه‌ و در مدت‌زمان توافق شده به او بسپارد. برون‌سپاری فرامرزی خدمات فناوری اطلاعات رشد فوق‌العاده‌ای را در 20 سال گذشته تجربه کرده است و محققان دانشگاهی زیادی مشتاق به مطالعه درباره این موضوع شده‌اند.

موانع توسعه بازار شرکت‌های ارائه دهنده خدمات برون‌سپاری فرامرزی فناوری اطلاعات شامل چه مواردی است؟

برخی از موانع توسعه بازار شرکت‌های ارائه دهنده خدمات شامل: موانع سیاسی، اقتصادی، موانع فرهنگی و … می‌باشد. هدف از

انجام این پژوهش شناسایی بهتر و دقیق‌تر موانع توسعه بازار شرکت‌هایی است که در کشور ایران فعالیت دارند.

آیا کشور ایران پتانسیل تبدیل‌شدن به قطب ارائه‌دهنده خدمات برون‌سپاری فرامرزی را دارد؟

بله باتوجه‌به موارد زیر کشور ایران یکی از کشورهایی است که می‌تواند جز بهترین ارائه‌دهندگان خدمات برون‌سپاری فرامرزی فناوری اطلاعات باشد.

  1. نیروی فکری: در کشور ایران بیش از 2000 دانشگاه وجود دارد که بیش از نیمی از آنها دولتی هستند و سالانه بیش از 15000 دانشجو در مقطع کارشناسی مهندسی کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار، فناوری اطلاعات، شبکه و سخت‌افزار فارغ‌التحصیل می‌شوند.
  2. زیرساخت‌های حمایتی: منظور شبکه‌های مخابراتی و ماهواره‌ای است. طبق آخرین آمار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پایان ۳ماهه سوم سال ۹۹ بیش از ۷۷ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۸۸۵ نفر مشترکاینترنت موبایل در کشور هستند. این در حالی است که ضریب نفوذ اینترنت سیار در ۳ماهه دوم سال ۹۹ حدود ۹۱ درصد بوده و ۷۶ میلیون و ۵۳۱ هزار نفر در کشور مشترک اینترنت موبایل بودند. همچنین ضریب نفوذ تلفن همراه فعال و پهنای باند اینترنت بین‌المللی ایران افزایش‌یافته است.
  3. زیرساخت‌های حمایتی: منظور شبکه‌های مخابراتی و ماهواره‌ای است. طبق آخرین آمار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پایان ۳ماهه سوم سال ۹۹ بیش از ۷۷ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۸۸۵ نفر مشترکاینترنت موبایل در کشور هستند. این در حالی است که ضریب نفوذ اینترنت سیار در ۳ماهه دوم سال ۹۹ حدود ۹۱ درصد بوده و ۷۶ میلیون و ۵۳۱ هزار نفر در کشور مشترک اینترنت موبایل بودند. همچنین ضریب نفوذ تلفن همراه فعال و پهنای باند اینترنت بین‌المللی ایران افزایش‌یافته است.
  4. محیط مساعد: مشوق‌های دولتی، مانند تخفیف در عوارض گمرکی و معافیت موقت مالیاتی است که بر اساس ماده 141 قانون مالیات‌های مستقیم 100درصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی معاف از مالیات است.
  5. رقابت در هزینه: منظور هزینه کمتر استخدام در مقایسه با کشور مبدأ است. میانگین دستمزد توسعه دهندگان ایرانی در مقایسه با بسیاری از مقاصد برون‌سپاری فناوری اطلاعات، به‌ویژه کشورهای اروپایی، نسبتاً پایین است.

 

کشور ایران با تعداد زیادی از توسعه دهندگان که با حقوق معقولی مشغول به کار هستند، پتانسیل پذیرش پروژه‌های برون‌سپاری فناوری اطلاعات از سراسر جهان را دارد. البته موانع متفاوتی اعم از فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و … در ایران وجود دارد که می‌تواند برای مشتریان خارجی نگران‌کننده باشد. این پژوهش کمک می‌نماید تا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فناوری اطلاعات ایرانی موانع موجود در این مسیر را بهتر و دقیق‌تر شناسایی و اولویت‌بندی کرده تا در نهایت بر آن موانعی متمرکز شده که بیشترین تأثیر را در کاهش ارتباطات دارند

نتیجه این پژوهش برای چه مخاطبانی مفید خواهد بود؟

در این پژوهش موانع توسعه بازار شناسایی و اولویت‌بندی خواهند شد تا چراغ راهی باشد برای مدیران شرکت‌هایی که در حوزه صادرات خدمات فناوری اطلاعات فعالیت دارند. علاوه‌برآن زمینه را برای تحقیقات دانشگاهی (اعم از اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان به این حوزه) هموار می‌سازد.

کاروسل پست ها

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز با * مشخص شده اند

پست های اخیر

برترین نویسندگان

دارای نظر

ویدئوهای ویژه